BoerCroon failliet, maakt doorstart zonder consultancy
Het gerenommeerde adviesbureau BoerCroon stopt met zijn management consultancy activiteiten. Na een doorstart heeft het bedrijf een nieuwe koers gelanceerd, waarbij het alleen verder gaat als interim management specialist. De fusie en overname dienstverlening wordt als zelfstandige divisie onder de naam BoerCroon Corporate Finance voortgezet. Van 45 consultants wordt afscheid genomen.
Vanmorgen kwam al naar buiten dat BoerCroon met financiële problemen kampt. Inmiddels zijn de medewerkers van het bedrijf ingelicht en de boodschap is keihard: het bedrijf is failliet, en zal een doorstart maken met de gezonde onderdelen. De consultancyactiviteiten worden volledig stopgezet, de M&A poot (circa 20 medewerkers) wordt ondergebracht in een aparte divisie – genaamd BoerCroon Corporate Finance.
Wat overblijft is een praktijk van circa 55 medewerkers en ruim 70 associés die zich volledig toelegt op interim management, een segment waarin BoerCroon van oudsher een sterke positie inneemt. Door de reorganisatie gaan er zo’n 45 arbeidsplaatsen verloren, 25 partners en 20 adviseurs.
Het nieuws komt als een shock voor de advieswereld, als nog een gerenommeerde speler het onderspit delft van de nieuwe realiteit in de markt. Vorig jaar gingen bijvoorbeeld al Nolan, Norton & Co., VLDV en Squarewise failliet, en wereldwijd balanceerde zelfs het toonaangevende Roland Berger op de rand van de afgrond.
Branchegenoot Booz & Company koos ervoor om zijn financiële positie veilig te stellen door te fuseren met PwC, en opereert anno 2014 onder de naam Strategy&. Tegelijkertijd komt het nieuws van BoerCroon niet geheel als een verrassing – de afgelopen jaren zag het managementbureau zijn omzet uit consultancyactiviteiten al scherp dalen.
Eerder dit jaar lanceerde het advieskantoor een nieuwe strategie, gericht op het herstellen van de omzet en winstgevendheid. Het bedrijf had overwogen om zich te verkopen, of te fuseren met een branchegenoot, maar aan het einde van de rit besloot het om zelfstandig verder te gaan.
“Wij hebben gekozen voor zelfstandigheid. Als je samengaat met een accountant, lever je toch je identiteit in" zei bestuurder Jos Zandhuis eerder dit jaar. In navolging van het besluit op eigen benen te blijven staan, besloot het adviesbureau om zijn strategie, branding en organisatiemodel te verversen. Het bedrijf werd gerebrand van Boer & Croon naar BoerCroon, en de organisatiestructuur werd hervormd rondom drie duidelijke functionele gebieden - consulting, corporate finance, en interim management.
Specifiek naar consultancy kijkend lag de focus op het terugkeren naar winstgevendheid. Non-core gebieden werden geschrapt uit het dienstenaanbod, en op deelgebieden werd meer samengewerkt met ketenpartners.
Interim management
Inmiddels blijkt, zo’n 9 maanden later, dat ook de huidige bestuurders Jos Koehoorn en Eelco Zandhuis het tij niet hebben kunnen keren. Met een nieuwe strategie volledig gericht op interim management hopen ze de naam BoerCroon weer nieuw elan in te blazen.
“We staan al langer bekend als ‘het’ managementbureau van ons land. Door ons nu volledig te richten op de verdere versterking van interim management willen we die positie verder uitbouwen,” sluiten de bestuurders af.