Noord-Amerika

Noord-Amerika vormt samen met Europe de belangrijkste continenten voor management consultants. Volgens recente schattingen is de Noord-Amerikaanse markt goed voor net iets minder dan $100 miljard in fee inkomsten, ongeveer 40% van de inkomsten van de wereldwijde adviesbranche. De inkomstengrens van $100 miljard zal naar verwachting worden doorbroken in 2017.

In de afgelopen jaren is de Noord-Amerikaanse markt non-stop gegroeid, gesterkt door een sterk herstel van het hoogtepunt van de financiële crisis tussen 2008 en 2010, die in de VS werd ingeluid met de val van Lehman Brothers. In 2011 werd de markt gewaardeerd op $82 miljard, en in de jaren die daarop volgden groeide de markt met een jaarlijks gemiddelde van tussen de 3% en 4% tot 2016. In 2016 zullen de uitgaven aan consultants in de VS en Canada naar verwachting groeien met 4,2%, waardoor de adviesmarkt groeit naar een totale waarde van rond de $99 miljard. Het doorbreken van de $100 miljard grens wordt verwacht in het daaropvolgende jaar.

Hoewel de Canadese economie goed is voor rond de 11% van de totale Noord-Amerikaanse economische output, vertegenwoordigt de adviesmarkt van het land slechts 7% van het Noord-Amerikaanse advieslandschap. De Canadese adviesmarkt is meer afhankelijk van de grondstoffenwinning, hoewel ook de gezondheidszorg en financiële dienstverlening veel consultancydiensten inkopen. Met een aandeel van 93% van de Noord-Amerikaanse adviesbranche, is de VS de grootste nationale adviesmarkt ter wereld, ongeveer 5 tot 10 keer groter dan de Britse en Duitse adviesmarkten – de sterkste consultancybolwerken van Europa – en meer dan 10 keer zo groot als de Australische adviesmarkt. Niet alleen in grootte leidt de VS de wereldwijde adviesbranche, maar ook in volwassenheid van de markt loopt de VS voorop, met een gemiddeld hogere interne professionalisering, betere diensten en innovatiever dan de rest van het consultancylandschap. De markt profiteert van de enorme grootte van de Amerikaanse economie, en de VS huisvest als gevolg de hoofdkantoren van de meerderheid van ’s werelds grootste consultancybureaus, waaronder strategiegiganten McKinsey, BCG en Bain, evenals drie van de Big Four in de zakelijke dienstverlening: Deloitte, EY en PwC.

Dat de Amerikaanse adviesmarkt voorloopt op het gebied van volwassenheid is het gevolg van historische ontwikkelingen. De VS was de oorsprong en broedplaats van de management consultancy dienstverlening, en ’s werelds eerste moderne consultancybureau werd opgericht in de VS (Arthur D. Little in 1893). In de eerste decennia van de 20ste eeuw volgden meerdere welbekende bureaus, zoals Booz Allen Hamilton (opgericht in 1914) en A.T. Kearney en McKinsey & Company (beide opgericht in 1926). Volgend op de expansie in Noord Amerika, staken de grote bureaus in de vroege jaren ’60 de Atlantische Oceaan over, toen grote Europese organisaties steeds meer op zoek gingen naar management en organisatorische vaardigheden om hun strategieën en structuren te transformeren, met het oog op de economische wederopbouw na het einde van de Tweede Wereldoorlog. McKinsey opende bijvoorbeeld in 1959 zijn eerste Europese vestiging in Londen, terwijl A.T. Kearney koos voor Düsseldorf in Duitsland als zijn eerste internationale uitvalsbasis.

Sindsdien hebben een aantal andere grote consultancybureaus bijgedragen aan de Amerikaanse overheersing in de top van de wereldwijde markt, waaronder spelers als Boston Consulting Group (opgericht in 1963), Bain & Company (1973), Accenture (1989), FTI Consulting (1982) en Marsh & McLennan Companies (het moederbedrijf van onder meer Oliver Wyman en Mercer).

* Consultancy.nl baseert zijn marktschattingen op data van Kennedy Information. Zie de pagina ‘Consulting markt’ voor meer informatie over de methodologie en over hoe deze marktdata zich verhoudt tot andere beschikbare schattingen van de waarde van de adviesbranche.