Drie salaris- en beloningstrends voor 2020

11 maart 2020 Consultancy.nl

Lianne Hamstra, oprichter van Hamstra & Partners, is een expert op het gebied van beloningsbeleid. Ze licht drie trends uit die dit jaar een belangrijke rol gaan spelen in het beloningslandschap.

1. Van bonus naar vaste beloning

Bonussen klinken leuk, maar volgens Hamstra is er vandaag de dag juist behoefte aan zekerheid: “Met onzekere bonussen valt geen huis te financieren. Dat geldt zeker voor de starter, die aanloopt tegen hoge huizenprijzen en vaak ook nog kampt met een studieschuld. Maar ook andere medewerkers met een vast dienstverband zijn niet altijd positief over variabele beloning, merken we.”

Ook voorkomt het afschaffen van bonussen veel gedoe: “Hoe vaak ontstaat er niet discussie over target settings en het meten van de uitkomsten? Vooral voor functies die zich minder goed laten afrekenen op individuele prestaties, zorgt variabel belonen voor hoofdbrekens”, aldus Hamstra, die wel opmerkt dat een bonus nog altijd motiverend kan werken in (bijvoorbeeld) commerciële functies: “Weet welk type medewerkers je in huis hebt en wat bij hen past. Schaf je de bonussen helemaal af, overweeg dan ze deels in het vaste salaris te verwerken.”
 

Drie salaris- en beloningstrends voor 2020

2. Transparantie en eerlijkheid

Met het toenemende belang van een goed uitgedachte employee journey, klinkt ook de roep om transparantie steeds luider. “Dat begint bij het aannamebeleid: wees als werkgever direct duidelijk over de ontwikkelstappen binnen de organisatie”, legt Hamstra uit. “Dat vraagt ook om helderheid over de beloning die daarbij hoort. Leidinggevenden moeten kunnen uitleggen wat de verschillen zijn tussen functies en de beloning daarvan.”

Daarmee rijst de vraag wat een eerlijke beloning is. “Mensen die hetzelfde werk doen, hetzelfde betalen”, aldus Hamstra, die nuanceert dat er wel verschillen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld arbeidshistorie of potentieel: “Daar ontkom je niet aan.” In ieder geval is het belangrijk in gesprek te blijven met medewerkers: “Zijn ze tevreden met hun rol en de bedrijfscultuur, en zijn de onderlinge verhoudingen goed, dan heb je met transparantie alleen maar iets te winnen.”

3. Oudkoop is duurkoop?

Nu medewerkers tot steeds hogere leeftijd doorwerken, moeten we volgens Hamstra af van het automatisme van jaarlijkse loonverhogingen. Bij oudere werknemers is het soms beter het werk anders in te richten: “Voor het welbevinden van de werknemer, maar ook voor de werkgever. Die moet zich op tijd aanpassen aan de toekomstige werkelijkheid. Als de salarissen gelijke tred houden, wordt werk onbetaalbaar.”

Daarom vindt de oprichter van Hamstra & Partners
 het “hoog tijd” voor een heroverweging van de huidige salarissystemen. “Al was het maar om deze categorie oudere werknemers te beschermen in tijden van werkloosheid. Als zij dan op de arbeidsmarkt komen, is het risico dat zij veel te duur zijn”, legt ze uit. “Het zou mooi zijn als mensen vanuit een positieve overtuiging een pas op de plaats maken, zonder persoonlijke ontwikkeling uit het oog te verliezen. Het is aan de werkgever om dit te faciliteren.”

More on: Hamstra & Partners
Netherlands
Company profile
Hamstra & Partners is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Hamstra & Partners is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.