Eurogroup: e-commerce biedt uitgevers grote kansen

07 januari 2015 Consultancy.nl

Eind november vond de Nationale Uitgeefdag plaats, een evenement waar meer dan 500 mediaprofessionals op af kwamen voor een update van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de uitgeverijbranche. Axel Groothuis, partner bij Eurogroup Consulting, presenteerde de kansen die e-commerce uitgevers kan bieden. Daarnaast presenteerde hij resultaten uit het Shopping2020 onderzoeksprogramma en werd ingegaan op de vraag: hoe kunnen uitgevers anno 2014 en in de toekomst inspelen op de toenemende potentie van e-commerce?

Uitgeverijbranche verandert 
De uitgeverswereld is flink aan het veranderen. Nieuwe technologieën, digitale ontwikkelingen en alsmaar veranderend klantgedrag vragen om nieuwe businessmodellen en werpen de vraag op: ‘hoe kan de uitgeverijbranche content en data commercialiseren?’ en ‘hoe zorg je voor de juiste multimediale- of omnichannel aanpak?’ Dit soort vragen stonden centraal tijdens het ‘Nationale Uitgeefdag’ evenement, afgelopen maand in de Fabrique in Utrecht. Enkele honderden bezoekers uit de sectoren journalistiek, marketing & sales en ook ICT bezochten het evenement en volgden de laatste trends en ontwikkelingen op bijvoorbeeld thema’s als Mobile, Social, Big Data en Online Video maar ook werd er aandacht besteed aan hoe organisaties uit de uitgeverijbranche hun structuur of bijvoorbeeld hun wervingsproces – voor het vinden van mensen met de juiste skills – dienen vorm te geven om klaar te zijn voor de nieuwe marktrealiteit.

Axel Groothuis
Diverse sprekers leverden een inhoudelijk bijdrage aan de Nationale Uitgeefdag, waaronder ook Axel Groothuis, partner bij consultancybureau Eurogroup Consulting en nauw verbonden aan het Shopping2020 programma*. Groothuis gaf een lezing over de kansen die e-commerce de uitgeverijbranche kan bieden en hoe zij hier op kunnen inspelen. Daarnaast ging hij in op de resultaten uit het Shopping2020 onderzoeksprogramma, waarvan Groothuis voorzitter van de expertgroep ‘Handelsplatformen’ is. Een samenvatting van zijn bijdrage tijdens de Nationale Uitgeefdag:

Explosieve groei
Volgens Groothuis blijkt uit de onderzoeksresultaten dat de totale Nederlandse markt voor e-commerce richting 2020 enorm blijft groeien. In 2012 gaven Nederlandse consumenten in totaal zo’n €65.9 miljard uit, waarvan zo'n 17% online werd gekocht. Vorig jaar was dit percentage al 20% en naar verwachting zal dit percentage in 2017 zijn uitgegroeid naar 28%, om in 2020 maar liefst 36% te bedragen. Consumenten zelf zijn nog optimistischer en verwachten dat zij in 2020 zo'n 50% van hun aankopen online zullen doen.

Online vs Offline aankopen

Grenzen vervagen
De sterke groei van de komende jaren biedt enorme kansen voor de uitgeverijbranche en volgens Groothuis zetten uitgevers nu al steeds vaker in op e-commerce als nieuwe B2C inkomstenbron. Daarbij geeft hij aan dat uitgevers in toenemende mate retailers worden maar ook andersom. Grenzen zijn steeds meer aan het vervagen en zowel de retail- als de mediawereld zet vol in op e-commerce. Als voorbeeld noemt Groothuis retailer Bol.com, die sinds kort ook diverse offline inspiratiemagazines uitbrengt. En zo heeft omgekeerd het Financieele Dagblad een afzonderlijke website en label getiteld ‘FD Wijnen’ waarin het schrijft over wijnen en deze aanprijst, waarbij het tegelijkertijd een direct kanaal biedt om deze wijnen aan te schaffen.

Inspelen op beleving
Bovenstaande voorbeelden laten zien hoe de uitgeverijbranche kan inspelen op de consumenten van de toekomst. Het toverwoord daarbij is volgens Groothuis het inspelen op beleving en het inspireren van klanten. Een fysieke winkel of de website van die retailer moet steeds meer een magazine worden, waar het naast het feitelijke aanbod, ook draait om ‘informeren’ (over het product, de prijs, de voorwaarden), ‘converseren’ (recensies, in gesprek met de klant, communities) en ‘shoppen’ (het product moet gemakkelijk en snel te kopen zijn). Omgekeerd kunnen uitgevers van content die de content juist vertalen naar de fysieke retailwereld en deze samen met retailers omzetten naar commerciële concepten.

Datapotentieel
Groothuis benadrukte tijdens de Nationale Uitgeefdag ook hoe belangrijk data geworden is. Uit het Shopping2020 onderzoek blijkt dat de consument van de toekomst enorm veranderd is. Onder meer door mobiele technologie is de consument beter geïnformeerd en eist deze prijstransparantie en service transparantie van aanbieders, een van de redenen achter de stijgende populariteit van vergelijkingssites. Maar hoe ziet anno 2014 het besluitvormingsproces van die mobiele klant eruit? Daarvoor is alle beschikbare data van deze klanten nodig: Hoe kopen zij in en vergelijken zij prijzen? Hoe gebruiken zij apps en websites, social media en waarom bezoeken zij een fysieke vestiging? Al die data moet verzameld worden, geanalyseerd worden en vertaald worden naar nieuwe inzichten die bepalen hoe product- en contentmanagement of bijvoorbeeld processen zinvol vormgegeven kunnen worden.

Centraal klantbeeld

Nieuwe concurrenten en samenwerken
Co-creatie, een begrip dat de laatste jaren steeds geliefder wordt. Was enkele jaren geleden samenwerking met leveranciers, klanten, en zelfs concurrerend retailers ondenkbaar, vandaag de dag is het essentieel om alle aanwezige schakels in de waardeketen serieus te nemen. En die keten wordt steeds complexer. Het aantal spelers binnen de gehele (retail- of ook de uitgeverij-)markt is vandaag de dag enorm gegroeid met als gevolg dat dat de concurrentie van alle kanten komt. Groothuis geeft als voorbeeld de diverse nieuwe aanbieders uit het buitenland zoals Alibaba en Amazon – en onlangs werd ook Amazon.nl gelanceerd – of fabrikanten die besluiten om hun producten direct te verkopen aan de klant – zonder tussenkomst van groothandel of retail – (bijv. Nestlé met zijn Nestlé Shop). Maar ook vanuit de consument zijn er voorbeelden van gezamenlijke inkoop, zoals het Groupon concept. Tenslotte speelt ook de tweedehands markt (denk aan Marktplaats, eBay) nog altijd een voorname rol.

Concurrentie neemt op alle vlakken toe

Samenvattend biedt, richting 2020, de in een razend tempo groeiende online en e-commerce markt uitgevers goede kansen om te profiteren van de mobiele en veeleisende consument van de toekomst. Uitgevers moeten de juiste content aanbieden via alle kanalen waarbinnen de consument zicht beweegt en zich daarbij richten op het creëren van een optimale merkbeleving, maar wel met alle benodigde en te vergelijken informatie voorhanden. De consument wil verder de dialoog kunnen aangaan via communities of social media en mobiel als hij is, eist hij gestroomlijnde en efficiënte kanalen om producten en diensten af te nemen. Uitgevers moeten tenslotte op zoek naar diverse partijen binnen de keten – van retailers tot fabrikanten – om gezamenlijk commerciële concepten te ontwikkelen in een markt waar grenzen steeds meer vervagen, maar de klant, zoals altijd, koning blijft.

* In het kader van het omvangrijke onderzoeksprogramma ‘Shopping2020’, onderzoeken werken meer dan 500 retail en e-commerce experts verspreid over 30 expertgroepen samen aan het opstellen van het Shopping2020 handboek. Dat zal uiteindelijk dienen als de ‘bijbel’ voor zowel offline als online retailers. In het kader van Shopping2020 verricht Eurogroup Consulting momenteel onderzoek naar de markt voor online handelsplatformen, een van de expertgroepen van het programma. Namens Eurogroup Consulting is Axel Groothuis voorzitter van die expertgroep, zusterbedrijf Magnus is voorzitter van de expertgroep Omnichannel architectuur. In totaal zijn 17 adviesbureaus verbonden aan Shopping2020.