17 adviesbureaus leiden Shopping2020 expertgroep

24 juni 2014 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Medio juni vond de aftrap plaats van het actieprogramma Shopping2020. De komende maanden gaan meer dan 500 retail en e-commerce experts verspreid over 30 expertgroepen samen werken aan het opstellen van het Shopping2020-handboek. Consultants vormen een cruciale spil in het web van het prestigieuze programma - maar liefst 17 van de 30 expertgroepen worden geleid door adviesbureaus.

Het retaillandschap is in de afgelopen jaren flink veranderd. Door veranderend consumentengedrag, de opkomst van het online kanaal en de daaraan gekoppelde digitalisering van producten en diensten en de toenemende (internationale) concurrentie zijn business modellen in de branche ondersteboven gekeerd. Om goed inzicht te krijgen in de veranderingen en de impact op de retailwereld heeft Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland, afgelopen jaar in samenwerking met 16 brancheorganisaties het onderzoeksprogramma Shopping2020 gelanceerd.

Shopping2020 - Online retail

Toekomstvisie
Shopping2020 bestaat uit twee fases: de onderzoeksfase en de actiefase. De onderzoeksfase vond plaats tussen maart ’13 – april ‘ 14, waarbij de nadruk lag op het ontwikkelen van een toekomstvisie voor elk van de 30 expertisegebieden. In totaal werkten meer dan 460 experts mee aan deze fase. Op basis van de onderzoeksresultaten gaan experts nu verder met de actiefase – hier ligt de nadruk op de vertaling van visie en beleid naar concrete praktische handvatten voor ondernemers. Alle bevindingen van de diverse expertgroepen worden gebundeld in het zogeheten ‘Shopping2020-handboek’ – een document vol met ervaringen, processen en best practices dat volgens de organisatie zal fungeren als dé ‘bijbel’ voor zowel offline als online retailers.

Net als in de onderzoeksfase is ook in de actiefase een grote rol weggelegd voor consultancybureaus. Veertien adviesbureaus geven leiding aan een van de expertgroepen, daarnaast hebben tientallen consultants zich als expert verbonden aan een van de domeinen.

Shopping2020 - Expertgroepen

De adviesbureaus betrokken bij een expertgroep, inclusief de voorzitter(s):
- Analytics & Big Data: VODW (voorzitter: Marcel van Brenk, partner bij VODW)
- Belastingen: PwC (voorzitter: Bertjan Janzen, partner bij PwC)
- Betalen: Innopay (voorzitter: Shikko Nijland, Managing Partner Innopay)
- Branding & Experience: VODW Digital (voorzitter: Patrick Ruijs, Managing Partner VODW)
- Customer Loyalty & Retention: Deloitte (voorzitter: Victor Hoong, Director bij Deloitte)
- Customer Service: Capgemini (voorzitter: Jan Kazen, Principal Consultant bij Capgemini)
- Delivery & Service: ConQuaestor (voorzitter: Marcel van Trier, Senior Consultant bij ConQuaestor)
- De Slimme Winkel: SparkOptimus (voorzitter: Steven Koolen, Senior Manager bij SparkOptimus)
- Fraude & Risk: ConQuaestor (voorzitter: Guido Anninga, Associate Partner bij ConQuaestor)
- Handelsplatformen: Eurogroup Consulting (voorzitter: Axel Groothuis, Partner bij Eurogroup)
- Merchandising: IBM (voorzitters: Yvon Mullink en Jerry Stam, beiden werkzaam bij IBM)
- Omnichannel Architectuur: Magnus (voorzitters: Andre Damsteegt en Tim Bosch, Magnus adviseurs)
- Omnichannel Organisatie: BoerCroon (voorzitter: Jacko d'Agnolo, Partner bij BoerCroon)
- Online Security & Hosting: KPMG (voorzitter: John Hermans, Partner bij KPMG)
- Performance Advertising: SparkOptimus (voorzitter: Jur Gaarlandt, Manager bij SparkOptimus)
- Product Informatie Management: Qhuba (voorzitter: Wim Griffioen, Associate Partner bij Qhuba)
- Web Monitoring & Social Media: eFocus (voorzitter: Michiel van Dam, Consultant bij eFocus)

Volgens Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, is het opleveren van het Shopping2020-handboek van groot belang voor het toekomstperspectief van de Nederlandse retailsector. “Alleen zo kunnen we gezamenlijk sneller groeien en stappen maken in de richting van de markt, de consument en technologie van 2020. Hierdoor kunnen we tegenwicht bieden aan de steeds sterker toenemende internationale concurrentie,” aldus Abraham. Het eindproduct wordt begin 2015, tijdens de Webwinkel Vakdagen op 21 en 22 januari, gepresenteerd aan politiek, stakeholders en media.