4 adviesbureaus partner van E-commerce Benchmark

19 maart 2015 Consultancy.nl

De Ecommerce Foundation, een internationale non-profit organisatie voor onderzoek over e-commerce, heeft recent de internationale E-commerce Benchmark gelanceerd. Met de gratis tool kunnen bedrijven hun e-commerce-activiteiten vergelijken met branchegenoten en waar mogelijk hun prestaties verbeteren. Vijf adviesbureaus zijn door de non-profit benoemd tot consultingpartner van het initiatief.

E-commerce wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Volgens de meest recente schatting van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels, hebben Nederlanders vorig jaar bijna €14 miljard besteed aan aankopen via internet, een stijging van 8,4% vergeleken met 2013. Ongeveer de helft van het bedrag werd uitgegeven aan producten die via webwinkels werden besteld, bijvoorbeeld kleding, elektronica en speelgoed. De andere helft ging naar diensten, waaronder reizen en verzekeringen. Om in te spelen op de groeimarkt is het voor retailers van belang om een e-commerce strategie te ontwikkelen en deze effectief uit te voeren.

21 Ecommerce KPIs

In de praktijk blijkt echter dat, ondanks de legio aan methodieken en best practice voorbeelden, retailers nog steeds worstelen met het succesvol doorvoeren van e-commerce strategieën. “Bedrijven maken vaak dezelfde fouten en proberen steeds het wiel opnieuw uit te vinden”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Om winkeliers op dit vlak te ondersteunen heeft Thuiswinkel.org samen met andere partners de ‘E-commerce Benchmark’ gelanceerd, een tool die inzicht geeft in de volwassenheid van e-commerce prestaties en deze afzet tegenover vergelijkbare (internationale) bedrijven*. De benchmark is gebaseerd op het Bonsing/Mann-model en beoordeelt 21 uiteenlopende prestatie-indicatoren met betrekking tot e-commerce, waaronder de customer journey financiële factoren en organisatorische prestaties.

Consulting partners
Voor bedrijven die aan de hand van de uitkomsten specifiekere vergelijkingen willen maken en/of meteen aan de slag willen gaan geldt dat ze kunnen putten uit de expertise van kennis- en consultingpartners. De Ecommerce Foundation heeft hiertoe partnerships afgesloten met vijf consultancybureaus die expert zijn in e-commerce en in staat zijn om vraagstukken – van strategie tot implementatie en ICT – op te lossen. De vier aangewezen partners zijn Capgemini, Eurogroup Consulting, De Nieuwe Zaak en Symcore.

“Onze opdrachtgevers hebben grote behoefte om zichzelf te vergelijken met gelijksoortige bedrijven. Om strategische keuzes mee te onderbouwen of om te weten waar verbeterpotentieel ligt. Voor een zinnige vergelijking moet je echter wel over de grens kijken, vandaar dat wij deze internationale e-commerce benchmark waardevol vinden voor de markt”, aldus Axel Groothuis, partner bij Eurogroup Consulting, over de motivatie voor het samenwerkingsverband.

* Momenteel worden de prestaties vergeleken met bedrijven in onder meer Oostenrijk, Denemarken en Polen. In de komende maanden worden meer landen toegevoegd.