De Nieuwe Zaak sluit deal met Fingerspitzengefuhl
E-commere firma De Nieuwe Zaak heeft een partnership gesloten met het Duitse Fingerspitzengefühl (FSG). Met de alliantie verwachten de bureaus hun dienstverlening aan klanten die naar Duitsland uitbreiden en vice versa naar een hoger niveau te kunnen tillen. “Onze dienstverlening sluit goed op elkaar aan en de no nonsense cultuur van De Nieuwe Zaak past bovendien goed bij de werkwijze van FSG”, stelt Johan Keurentjes van De Nieuwe Zaak.
Anno 2015 is e-commere wereldwijd goed voor bijna $1 miljard aan transacties, blijkt uit recent onderzoek van A.T. Kearney. De komende jaren zal de markt bovendien verder blijven groeien – tegen 2018 zal de omvang van de markt naar verwachting de grens van $1,5 miljard passeren.
De Duitse e-commerce markt is volgens de onderzoekers een van de meest aantrekkelijke. Daarnaast is ook Nederland in trek bij fysieke en pure-play online spelers die de online retailmarkt willen bestormen. Als gevolg hiervan ontdekken steeds meer Nederlandse bedrijven de grote Duitse markt. Omgekeerd willen ook steeds meer Duitse ondernemingen de Nederlandse consument bereiken.
Voor retailers betekent dit dat ze hun strategieën, hun marketing-uitingen en platformen moeten aanpassen aan een nieuw, en mogelijk verschillend, publiek. Het gaat hierbij niet alleen om taal, maar bijvoorbeeld ook om zoekgedrag, wensen, cultuurachtergrond en overige aspecten. Voor een succesvolle marktbewerking zijn daarom meer kennis van de taal, de lokale markt en de relevante platformen en netwerken noodzakelijk.
Om zijn klanten die reeds zijn uitgeweken naar ons buurland of klanten die dat overwegen beter te bedienen heeft De Nieuwe Zaak (DNZ) een partnership gesloten met het Duitse Fingerspitzengefühl (FSG). Het bureau is gespecialiseerd in het ondersteunen van Nederlandse retailers en webshops die de Duitse markt willen betreden. Met ruim 20 gedreven professionals en gevestigd in Kreuzberg, het centrum van Berlijn, is FSG een stuk kleiner dan De Nieuwe Zaak (circa 80 medewerkers), maar heeft het een zelfde pure focus (e-ecommerce) en dienstenaanbod (full service marketingdiensten). “De Nieuwe Zaak en FSG zijn beide gedreven ondernemingen met focus op het realiseren van de business case van de klant, waarbij we altijd het gedrag van de consument als uitgangspunt nemen. Naast het feit dat de dienstverlening goed op elkaar aansluit merken we ook dat de no nonsense cultuur van De Nieuwe Zaak goed past bij de werkwijze van FSG”, aldus Johan Keurentjes van De Nieuwe Zaak.
Ruurd van der Weide, oprichter (in 2008 opgericht) van Fingerspitzengefühl, voegt toe: “Wij geloven dat succes in Duitsland niet vanzelf gaat; hier is focus, inzet en een lokale aanpak voor nodig. Gelukkig denkt DNZ er net zo over. Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking een grote meerwaarde heeft voor onze klanten.”