A.T. Kearney: Top 20 e-commerce markten ter wereld

18 mei 2015 Consultancy.nl

De VS, China en het Verenigd Koninkrijk zijn de meest aantrekkelijk e-commerce markten ter wereld, terwijl België en Denemarken de meeste verbetering laten zien in het online retail landschap. Dat blijkt uit de onlangs uitgebrachte ‘Global Retail E-Commerce Index’ van consultancybureau A.T. Kearney. Vanuit productperspectief spant elektronica de kroon, gevolgd door modeartikelen.

Management consultancybureau A.T. Kearney heeft onlangs de 2015-editie van zijn ‘Global Retail E-Commerce Index’ uitgebracht. Als vast onderdeel van de index brengt het bureau de top 30 belangrijkste e-commerce* landen in kaart, gebaseerd op diverse variabelen die rekening houden met zowel de huidige markt van een land als de potentiele groei daarvan. Ook de kleine markten worden meegenomen in het onderzoek, dat erop gericht is retailers te ondersteunen in het vormen van hun strategie voor online marktinvesteringen.

Global e-commerce sales

Overal ter wereld heeft er in 2014 een indrukwekkende groei van e-commerce retail plaatsgevonden – de markt groeide met 21% tot een totale grote van bijna $840 miljard. Volgens A.T. Kearney is de groei voornamelijk het gevolg van internationale uitbreiding van online retailers gecombineerd met steeds meer fysieke winkeleigenaren die het e-commerce kanaal benutten om nieuwe markten aan te boren. Het adviesbureau voorziet tot 2018 aanhoudende groei voor de online retailmarkt wereldwijd, hoewel de groei naar verwachting wel zal vertragen – voor 2015 wordt een groei van 18% verwacht, terwijl deze in de vooruitzichten afzwakt naar 16% in 2016, 15% in 2017 en 13% in 2018. Tegen die tijd zal de markt hoogstwaarschijnlijk de grens van $1,5 biljoen gepasseerd zijn.

2015 Global Retail E-Commerce Index - Top 20

Met een ‘online aantrekkelijkheidsscore’ van 79,3 heeft de VS in de Global Retail E-Commerce Index van dit jaar China van zijn troon gestoten. De VS prijkt bovenaan de top 20 lijst als gevolg van aanblijvende groei, een herstellende economie en toenames in consumentenvertrouwen. China staat op de tweede plek met een score van 77,8. Het Verenigd Koninkrijk is het op twee na aantrekkelijkste land voor online retail – met een score van 74,4 staan de Britten op de derde plek. Japan daalt twee plaatsen naar de vierde plaats in de ranking, terwijl Duitsland een plaats stijgt en dit jaar de top 5 afsluit.

Europa doet het goed in de top 20– elk land staat hoger dan in 2014, met uitzondering van Zweden die zijn 16de plaats heeft behouden in 2015. België maakt de grootste sprong – maar liefst 15 plaatsen naar de negende plek in de lijst. Ook Denemarken behoort tot de hoogspringers dit jaar met een sprong van 13 plaatsen naar de 15de plek. Alle Aziatische landen – met uitzondering van Hong Kong – dalen in de 2015-lijst ten opzichte van 2014. Latijns-Amerikaanse landen zijn in de top 15 niet te vinden. Het eerste land op de lijst uit deze regio is Mexico op nummer 17, gevolgd voor Chili op nummer 19. De lijst wordt afgesloten door Noorwegen, dat sinds 2014 zes plaatsen wist te veroveren. Ook Nederland stijgt 6 plaatsen van de 19de naar de 13de plek. Met een score van 98,8 heeft Nederland de op twee na hoogste score op klantengedrag, maar op online marktgrootte (8.9) en vooral op het groeipotentieel (8.1) zijn de Nederlandse scores laag in vergelijking tot andere landen.

Popular online categories

Het onderzoek brengt naast een lijst van de aantrekkelijkste landen ook de populairste online verkoopcategorieën in kaart. Elektronica zijn het populairst – 77% van de respondenten geeft aan via online retailkanalen elektronica te hebben aangeschaft. Op de tweede plek volgen mode- en schoonheidsartikelen (76%), op de voet gevolgd door diensten (76%) en boeken met 73%.

* In het onderzoek wordt e-commerce – of online retail – gedefinieerd als de verkoop van consumentengoederen aan het brede publiek via websites die beheerd worden door exclusief online retailers of in het eigendom zijn van retailers met een fysieke winkel.