A.T. Kearney verandert naam in Kearney

13 januari 2020 Consultancy.nl

Wereldwijd managementconsultancybureau A.T. Kearney heeft de initialen van oprichter Andrew Thomas Kearney uit de bedrijfsnaam verwijderd, en een rebranding doorgevoerd naar Kearney. Met de stap wil het kantoor het accent van zijn merkstrategie meer verleggen naar het heden en de toekomst.

“Terwijl we enorm trots zijn op onze geschiedenis, was onze merknaam vooral gecentreerd rondom ons erfgoed”, zegt Abby Klanecky, Partner en Chief Marketing Officer bij het consultancykantoor. Om meer nadruk op het heden te leggen, nam het kantoor het in Londen gevestigde marketingstrategie- en ontwerpbureau Siegel+Gale in de arm, dat de merkstrategie van het kantoor onder de loep nam.

Na te hebben gesproken met partners en consultants, evenals met klanten, alumni en andere belanghebbenden, werd besloten de merknaam in Kearney te veranderen. Alex Liu, Global Managing Partner van het kantoor, zegt over de verversing van de merknaam: “Het meest opwindende aspect van ons nieuwe merk, is dat het zo nauwkeurig aansluit bij onze kernwaarden.”

Volgens Klanecky en Liu weerspiegelt het nieuwe Kearney-merk de belangrijkste pijler van de strategie: de focus op mensen. Liu beschrijft Kearney-medewerkers als mensen die “altijd zichzelf zijn”, en die zich onderscheiden door “een duidelijke communicatiestijl, aandachtig te luisteren en uitstekende werkrelaties te onderhouden”. Klanecky voegt toe: “Onze mensen zijn ons merk, en onze rebranding accentueert onze persoonlijke waarden.”Strategiekantoor AT Kearney voert rebranding doorOm de mensgerichte stijl in de praktijk te brengen, heeft Kearney bijvoorbeeld alle stockfoto’s uit zijn communicatie-uitingen geschrapt, en deze vervangen met 100% gecrowdsourced fotomateriaal van Kearney-collega’s. Het bedrijf verzamelde hiertoe meer dan 10.000 foto’s, aangeleverd door Kearney-medewerkers van alle hoeken van de wereld.

Verder heeft het consultancykantoor de initialen ‘A.T.’ uit de merknaam geschrapt, om zo de aandacht voor oprichter Andrew Thomas Kearney te verleggen naar de “bredere familie van medewerkers, alumni, en vrienden die bijdragen aan ons succes”, legt Klanecky uit, die benadrukt dat succes binnen de consultingmarkt nooit aan een enkel persoon kan worden toegewezen.

Consistente branding

De rebranding zorgt ook dat alle merkuitingen binnen het medialandschap geharmoniseerd zullen worden. Ondanks de inspanningen om de punten tussen initialen A en T op de juiste manier te noemen, hebben veel publicaties, waaronder uitgevers als Financial Times, Bloomberg, Handelsblatt en het Financieel Dagblad de afgelopen jaren het consultancykantoor herhaaldelijk verkeerd vermeld als ‘AT Kearney’, ‘ATKearney’ of zelfs A.T.Kearney’.

“Het meest opwindende aspect van ons nieuwe merk, is dat het zo nauwkeurig aansluit bij onze kernwaarden.”

Na maanden van voorbereidingen, is de wereldwijde rebranding van Kearney afgelopen vrijdag aan zowel medewerkers als de media bekendgemaakt. De merkverandering behelst bovendien dat zwart en wit de kleur rood als dominante kleur hebben vervangen. Ondertussen heeft het logo van Kearney een nieuwe font gekregen, en presenteert deze Kearney in kleine hoofdletters.

Andrew Thomas Kearney

Kearneys oorsprong voert terug naar de late jaren 20, toen Andrew Thomas Kearney zich aansloot bij McKinsey & Company als partner van het kantoor in Chicago. Toen McKinseys oprichter James McKinsey in 1937 overleed, maakte Kearney zich los van het kantoor om onafhankelijk verder te gaan. Na ongeveer tien jaar werd het A.T. Kearney-merk formeel gevoerd.

In de afgelopen zeventig-plus jaar groeide A.T. Kearney uit tot een van de meest toonaangevende adviesbureaus ter wereld. Het advieskantoor helpt bestuurders en managers van bedrijven complexe verandering door te voeren en helpt hen met vraagstukken op het gebied van onder meer strategie, operations, procurement, supply chain, digital transformation, people & change, data analytics en fusies- en overnames.

Het kantoor, dat zo’n tien jaar geleden bijna fuseerde met Booz & Company (vandaag de dag Strategy&, nadat het kantoor zo’n drie jaar later door PwC werd overgenomen), heeft zo’n 3.500 professionals in dienst, verspreid over kantoren in meer dan veertig landen, en genereert een omzet van circa $1,3 miljard. Dit maakt van Kearney de op vier na grootste strategy & operations-specialist, achter McKinsey & Company, Boston Consulting Group, Bain & Company en Oliver Wyman, maar voor concurrenten als Strategy& en Roland Berger.