Eurogroup onderzoekt markt voor handelsplatformen

21 november 2014 Consultancy.nl

Hoe kies je het juiste platform om handel mee te bedrijven? Deze vraag staat centraal in het onderzoek dat Eurogroup momenteel uitvoert, in het kader van Shopping2020 onderzoeksprogramma, waarna het de markt voor online handelsplatformen in kaart zal brengen.

Online handelsplatformen worden steeds belangrijker binnen het shoppinglandschap. Grote spelers zoals Amazon, eBay en Marktplaats, maar ook kleinere initiatieven als 9Straatjes, Locals United en CatchtheBlueFish stellen zich allen de vraag hoe consumenten handelsplatformen zien en gebruiken. Aanleiding genoeg voor Eurogroup Consulting en Marktplaats Zakelijk om een onderzoek te starten.

De focus van het onderzoek richt zich op de bekendheid van handelsplatformen onder Nederlandse consumenten. Vragen die van belang zijn: “Welke platforms worden voornamelijk gebruikt voor oriëntatie?”, “Welke voor aankoop”, en “Hoe gedragen verschillende types shoppers zich?” Het onderzoek zal de meningen van zo’n 1.250 Nederlanders onder de loep nemen, en wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau DirectResearch.

Het onderzoek wordt verricht in het kader van onderzoeksprogramma Shopping2020 – Eurogroup Consulting fungeert als voorzitter van expertgroep Handelsplatformen, bestaande uit 26 experts van onder andere Marktplaats Zakelijk, Schoenenreus en Coltex.

Gerelateerd nieuws: 17 adviesbureaus leiden Shopping2020 expertgroep.

* Shopping2020 is in 2013 gelanceerd door Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland. De onderzoeksfase vond plaatst tussen maart 2013 en april 2014, hier lag de nadruk op het ontwikkelen van een toekomstvisie voor elk van de 30 expertisegebieden. Momenteel zijn de expertgroepen bezig met de actiefase, gericht op de vertaling van visie en beleid naar concrete praktische handvatten voor ondernemers.