SparkOptimus: Amazon serieuze bedreiging voor retailers

19 november 2014 Consultancy.nl

Afgelopen week was het zover: Amazon.nl is gelanceerd. Weliswaar alleen nog met e-books, maar de grote schrik van de gemiddelde retailer is nu echt officieel in Nederland. De markt reageerde echter laconiek. Daniel Ropers, CEO van Bol.com, gaf in een interview aan Radio 1 aan dat Nederland al een volwassen e-commerce bedrijfstak heeft, met scherpe prijzen en goede service. Dus een laatkomer op het feestje zou de sfeer niet al te zeer meer kunnen beïnvloeden. Is dat wel zo?

In alle markten waar Amazon serieus werk van heeft gemaakt is Amazon één van de grootste retailers en verreweg de snelst groeiende. In Amerika is het de onbetwiste nummer één online, in Duitsland is Amazon.de inmiddels groter dan Otto-groep, de jarenlange onbetwiste marktleider. Ook hier groeit Amazon met ~30% per jaar velen malen harder dan de Otto-groep met 8%. Hoe komt dat?

Amazon_nl

Amazon is heel sterk in haar operatie en haar organisatie heeft een paar onderscheidende kenmerken: Amazon werkt zeer datagedreven, heeft een cultuur van trial & error en een organisatie gedreven door targets. Kenmerken die een traditionele retailer gemiddeld genomen niet allemaal goed beheerst.

Goede inzichtelijke data in retail maakt het verschil tussen winst of bankroet. De meeste Nederlandse retailers hebben goed inzichtelijk welk product winst maakt en wat de volumetrekkers zijn. Hoeveel een klant echter opbrengt over zijn gehele consumerende leven (zogenaamde Customer Lifetime Value) is echter voor velen hoogstens een schatting. Door zeer data minded te zijn weet Amazon de CLV van haar verschillende klantgroepen zeer nauwkeurig. Hierdoor kan Amazon heel hoog aan de wind zeilen bij het maken van kosten voor het binnenhalen van een nieuwe klant en zo veel harder en meer gecontroleerd groeien dan de gemiddelde retailer.

Amazon doet innovatie door middel van trial & error. Goede ideeën worden meestal binnen een korte periode (meestal één á twee weken) uitgedacht en getest. Bij succes wordt het idee binnen afzienbare tijd uitgerold. Deze manier van werken zorgt voor hoge snelheid en veel innovatie ten opzichte van wat zich in de traditionele retail zich afspeelt. Hier moeten vaak nieuwe ideeën in meerdere gremia besproken worden en wordt veel tijd en moeite gestoken in het maken van een business case met lange doorlooptijden tot gevolg. Ook zijn de uiteindelijke risico’s en kosten van innovatie lager, omdat slechte ideeën slechts een aantal weken aandacht vragen van de organisatie.

SparkOptimus - Online Retail

Targets en KPI’s binnen Amazon zijn alles. Als werknemer krijg je goed afgestemde marge targets mee. Hoe je die haalt mag je zelf bepalen. Bij veel Nederlandse retailers krijgt de verkoper vaak een omzetdoel. De marge of prijs wordt meestal bepaald op een andere afdeling met suboptimale marge en omzet verhouding tot gevolg.

Misschien had Daniel Ropers wel een beetje gelijk, toen hij stelde dat het zo’n vaart niet zal gaan lopen. Bol.com lijkt één van de weinige partijen in Nederland te zijn die dezelfde kenmerken heeft als Amazon. Dus Bol.com hoeft misschien niet direct wakker te liggen dat Amazon de sfeer van haar feestje komt verzieken, maar de grote meerderheid van de Nederlandse retail wel.

Een artikel van Jur Gaarlandt, Senior Manager bij digital consultancybureau SparkOptimus.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup