Eurogroup en Turner dragen bij aan Nationale Uitgeefdag

26 november 2014 Consultancy.nl

Vandaag vindt de Nationale Uitgeefdag plaats. Tientallen bestuurders en managers werkzaam in de mediabranche zullen naar De Fabrique in Utrecht afreizen om inzicht te krijgen in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de branche. Axel Groothuis van Eurogroup Consulting en Jacques Pijl van Turner leveren een bijdrage aan het evenement.

De kranten- en uitgeverswereld is onderhevig aan grote veranderingen. De opkomst van digital en nieuwe businessmodellen roept vragen op die beantwoord moeten worden zoals hoe content en data gecommercialiseerd kunnen worden, en hoe je van een gedrukt magazine de transitie maakt naar een multimediaal merk. Om bestuurders in de branche te helpen bij dergelijke vraagstukken organiseert Mediafacts jaarlijks een seminar waarin deze veranderingen centraal staan: de Nationale Uitgeefdag. Het thema van dit jaar is ‘Empowering Publishing!’.

Op de Nationale Uitgeefdag komen professionals samen om geïnformeerd te worden over de trends en ontwikkelingen die de volle breedte van het media- en uitgeefvak bestrijken. Eenieder die zich bezighoudt met journalistiek, marketing, sales, IT, management en vooruit wil in het media- en uitgeefvak kan tijdens het evenement een persoonlijke selectie uit het programma samenstellen. Ingegaan wordt op publieksbladen, dag- en vakbladen en ‘digital only’ / special interest. Thema’s die de revue zullen passeren zijn onder meer Mobile, Social, Big Data, Online Video en Online & Mobile Monetisation, maar ook de impact van het nieuwe uitgeven op de interne uitgeeforganisatie en de daarin benodigde competenties en vaardigheden. 

Sprekers
Diverse sprekers leveren een inhoudelijk bijdrage aan event, waaronder twee sprekers uit de adviesbranche: Jacques Pijl en Axel Groothuis. Jacques Pijl, Directeur van Turner en schrijver van het boek Het Nieuwe Normaal, is gespecialiseerd in strategie-executie. Pijl behandelt in zijn sessie de belangrijkste succes- en faalfactoren van moderne strategie-executie en verandermanagement, een onderwerp dat in het kader van de forse veranderingen in het landschap hoog op de agenda staat van uitgevers en mediabedrijven.

Axel Groothuis, Partner bij Eurogroup Consulting, zal een lezing geven over de kansen die e-commerce aan uitgevers kan bieden. Hoe wordt deze al ingezet, en kan deze in samenwerking met retailers verder ingezet worden. Ook zal Groothuis de resultaten uit ‘Shopping 2020 presenteren* – een onderzoeksprogramma dat moet resulteren in het Shopping2020-handboek, dé ‘bijbel’ voor zowel offline als online retailers. Vervolgens maakt hij de vertaalslag: wat betekent Shopping 2020 voor retailers? Op welke thema's kunnen uitgevers inspelen op de toenemende potentie van eCommerce, en hoe moet dit intern aangepakt worden?

*In het kader van Shopping2020 onderzoeksprogramma verricht Eurogroup Consulting momenteel onderzoek naar de markt voor online handelsplatformen.