11 bureaus leveren bijdrage aan Webwinkel Vakdagen
Vandaag gaan de Webwinkel Vakdagen van start. E-commerce experts vanuit het hele land komen naar de Jaarbeurs Utrecht om de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van onder meer retail, online, omnichannel en digital toe te lichten en te bediscussiëren. Experts van 11 adviesbureaus leveren een inhoudelijke bijdrage aan het tweedaagse evenement.
Ieder jaar organiseert Organisatie Groep Zuid (OGZ) de Webwinkel Vakdagen (WWV). Met gemiddeld meer dan 10.000 bezoekers en 250 exposanten is het evenement de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste e-commerce evenementen van de Benelux. Dit jaar – de 10de editie – zijn er in de Jaarbeurs Utrecht zes thematische zones ingericht: Marketing; Technologie; Betaaloplossingen, Privacy en Recht; Logistiek en Klantcontact; Start-up Village; en Big Data. Per dag zijn er twee overkoepelende onderwerpen gekozen, die in tal van sessies, workshops en lezingen behandeld zullen worden. Vandaag staan ‘Customer Experience’ en ‘Retentie’ centraal, terwijl de tweede dag in het teken staat van ‘Cross Border’ en ‘Omni Channel’.
ShoppingTomorrow en WWV
Naast de vier hoofdthema’s van de WWV wordt tijdens het evenement ook veel aandacht besteed aan de toekomst van het retaillandschap. Hierbij wordt veel inspiratie geput uit ShoppingTommorow, een initiatief dat is voortgekomen uit Shopping2020, een onderzoeksprogramma van webwinkelbelangenvereniging Thuiswinkel.org. Zowel ShoppingTomorrow als Thuiswinkel.org hebben zich mede om die reden aan de WWV verbonden als partners.
De huidige cyclus van het ShoppingTomorrow onderzoeksprogamma is in mei 2015 van start gegaan. 20 expertgroepen zijn elk met een ander thema en vraagstuk aan de slag gegaan, en een groot deel van deze expertgroepen worden voorgezeten door consultants uit de Nederlandse adviesbranche – net als in de editie van 2014, toen de expertgroepen hun bevindingen hebben gebundeld in het boek ShoppingTomorrow. In de huidige cyclus lopen de thema's uiteen van crossborder (e-)commerce tot performance advertising en omnichannel architectuur. Gedurende het jaar hebben de expertgroepen hun belangrijkste bevindingen in een zogeheten Bluepaper samengevat. Tijdens de Webwinkel Vakdagen zullen de groepen de resultaten van het onderzoek per thema presenteren en wordt ook de Bluepaper gepresenteerd.
Inhoudelijke bijdrages
Het inhoudelijke programma van ShoppingTomorrow tijdens de WWV wordt voor een groot deel ingevuld door experts die werkzaam zijn bij adviesbureaus. Zo geeft Eduard de Wilde, Director van VODW Digital, een presentatie vanuit de expertgroep digital marketing transformation, over onder meer het transformeren en bedenken van business modellen om de concurrentie voor te blijven. Barbara den Ottenlander, Senior Consultant bij ConQuaestor, komt als lid van de expertgroep Delivery & Service vertellen over de beste manieren om in te spelen op bezorgvoorkeuren van klanten. Roy Lenders, Associate Partner bij Districon, legt tijdens zijn presentatie als vertegenwoordiger van de expertgroep Inkoop & Supply Chain uit hoe het beter managen van de supply chain van invloed kan zijn op het netto rendement van e-commerce en multichannel operaties.
Alles over hoe branding tot klantenloyaliteit kan leiden wordt besproken door Deloitte Digital Marketing & CRM specialist Thomas Veltman, tijdens de presentatie van de expertgroep Branding & Loyalty. Ook de expertgroep Finance & Payment wordt dit jaar voorgezeten door ConQuaestor, en de eer gaat naar Guido Anninga, Associate Partner, om tijdens de WWV een presentatie te geven over het vinden van de optimale balans tussen het voldoen aan klantwensen en winstmaximalisatie. Het bureau dat in de vorige ShoppingTomorrow editie deze expertgroep leidde, Innopay, heeft dit jaar het voorzitterschap voor expertgroep The Future City Center op zich genomen – samen met CCV Group. De bijbehorende presentatie, verzorgd door Innopay-directeur Shikko Nijland en CCV topvrouw Enny van de Velden, gaat over het stedelijk winkelgebied van 2030 en omschrijft twee toekomstscenario’s: ‘experience city’ en ‘fun shopping at home’.
In presentatie The New Store vertelt Christiaan van den Bos, Accountmanager Supply Chain Solutions bij Centric, meer over de onderzoeksresultaten van de gelijknamige expertgroep, die onderzoek deed naar hoe technologie onder meer de waarde proposities van winkels kan versterken. Expertgroep Direct Brands wordt tijdens de WWV vertegenwoordigd door Reinoud Haal, Consultant bij SparkOptimus, en zijn collega Senior Manager Steven Koolen. Zij gaan in hun presentatie in op hoe brands maximaal kunnen profiteren van directe verkoop aan consumenten. Qhuba Partner Wim Griffioen gaat tijdens de lezing van zijn expertgroep Product Informatie Management in op het verschil dat product data van hoge kwaliteit kan maken voor het wel of niet verkopen van een product.
Voor meer over Omnichannel Architectuur kunnen geïnteresseerden aanschuiven bij expertgroepvoorzitter André Damsteegt, Director Technology Solutions bij Magnus, die in zijn presentatie wordt bijgestaan door Intergamma CIO Simon Hansen. De presentatie gaat dieper in op de implicaties van een omnichannel verkoopaanbod voor de ICT-architectuur van retailers. Damsteegt’s medevoorzitter vanuit Magnus Red (het voormalige Eurogroup Consulting) Axel Groothuis was ook in 2013 al op de Webwinkel Vakdagen te vinden in de gezamenlijke stand van Magnus en Eurogroup Consulting. Voor een bootcamp op Cross Border gebied kunnen bezoekers tijdens de Vakdagen terecht bij Jeroen Leenders, Global Sales & Marketing Director van Salesupply, terwijl Jurjen Jongejan van ISM eCompany de expertgroep Revenu Optimization vertegenwoordigt met zijn presentatie: ‘Boost je omzet door je conversie structureel te verhogen’.