Consultants leveren bijdrage aan ShoppingTomorrow

03 februari 2015 Consultancy.nl

Medio januari heeft het onderzoeksprogramma Shopping2020 het handboek ‘ShoppingTomorrow’ uitgebracht. Meer dan 650 experts uit de retail-, finance- & travel-industrie, waaronder tientallen consultants van veertien adviesbureaus, hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het handboek.

Tegen de achtergrond van het sterk veranderende retaillandschap besloot Thuiswinkel.org (de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland) in 2013 samen met enkele brancheorganisaties het onderzoeksprogramma Shopping2020 te lanceren. In de eerste fase van het initiatief hebben de meer dan 600 betrokken experts uit het veld een toekomstvisie opgesteld voor de ruim 30 expertisegebieden binnen het programma. In juni vorig jaar werd de onderzoeksfase afgerond, en werd het startsein gegeven voor de actiefase – hier lag de nadruk op de vertaling van visie en beleid naar concrete praktische handvatten voor ondernemers. Met als eindresultaat: het boek ShoppingTomorrow.

Shopping Tomorrow

Het 450-pagina tellende boek bundelt de bevindingen van de dertig expertgroepen in dertig hoofdstukken. De belangrijkste vraag die centraal staat: Hoe winkelt de consument in 2020 en hoe kan B2C-ondernemend Nederland succesvol inspelen op de grote veranderingen die gaan komen? In het boek vinden retailers adviezen en tips waarmee ze zich kunnen voorbereiden op de toekomst. Het boek besteedt aandacht aan thema’s als onder meer de customer journey, cross-border e-commerce, het creëren van een omnichannel organisatie en -architectuur, relevante wetgeving en belastingen, en het belang van branding en experience. “ShoppingTomorrow geeft waardevolle inzichten die beslissers in staat stellen om de juiste keuzes te maken”, aldus Bol.com directeur Daniel Ropers.

Aan ShoppingTomorrow hebben tientallen consultants van in totaal 14 adviesbureaus meegewerkt – maar liefst 17 van de 30 expertisegroepen werden geleid door een adviseurs. Zo schreven bijvoorbeeld adviseurs van Eurogroup Consulting mee aan het hoofdstuk over Handelsplatformen, en waren experts van SparkOptimus betrokken bij de expertgroepen De Slimme Winkel en Performance Advertising. Qhuba schreef mee over het thema Product Informatie Management, RevelX was betrokken bij de werkgroep Omnichannel Organisatie en Innopay leverde input op het gebied van Payments. Een overzicht van alle betrokken bureaus en de expertisegebieden waaraan ze hebben bijgedragen:

Shopping2020 - Expertgroepen

Het eerst exemplaar van het boek werd op 21 januari tijdens de Webwinkel Vakdagen door Ed Nijpels (voorzitter van Thuiswinkel.org) uitgereikt aan Tweede Kamerlid Kees Verhoeven, Daniel Ropers en Miša Džoljić, topman van Nyenrode Business Universiteit. Het fysieke boek is inmiddels uitverkocht maar een digitale versie is verkrijgbaar voor €9,95 op website van ShoppingTomorrow.

ShoppingTomorrow
Met de oplevering van het eindproduct komt er geen einde aan het onderzoeksprogramma Shopping2020. Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, laat weten dat het programma, mede op basis van de positieve impact die het teweeg heeft gebracht binnen de retailbranche, een vervolg krijgt. “Ook in 2015 zullen de expertgroepen zich verder inzetten om de toekomst van retail en alle bijbehorende aspecten, zoals inkoop & supply chain, wetgeving en marketing, duidelijk in beeld te brengen.” De naam van het onderzoeksprogramma wordt aangepast naar de nieuwe, niet-eindige naam ShoppingTomorrow. 

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over