Consultants leveren bijdrage aan ShoppingTomorrow
Medio januari heeft het onderzoeksprogramma Shopping2020 het handboek ‘ShoppingTomorrow’ uitgebracht. Meer dan 650 experts uit de retail-, finance- & travel-industrie, waaronder tientallen consultants van veertien adviesbureaus, hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het handboek.
Tegen de achtergrond van het sterk veranderende retaillandschap besloot Thuiswinkel.org (de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland) in 2013 samen met enkele brancheorganisaties het onderzoeksprogramma Shopping2020 te lanceren. In de eerste fase van het initiatief hebben de meer dan 600 betrokken experts uit het veld een toekomstvisie opgesteld voor de ruim 30 expertisegebieden binnen het programma. In juni vorig jaar werd de onderzoeksfase afgerond, en werd het startsein gegeven voor de actiefase – hier lag de nadruk op de vertaling van visie en beleid naar concrete praktische handvatten voor ondernemers. Met als eindresultaat: het boek ShoppingTomorrow.
Het 450-pagina tellende boek bundelt de bevindingen van de dertig expertgroepen in dertig hoofdstukken. De belangrijkste vraag die centraal staat: Hoe winkelt de consument in 2020 en hoe kan B2C-ondernemend Nederland succesvol inspelen op de grote veranderingen die gaan komen? In het boek vinden retailers adviezen en tips waarmee ze zich kunnen voorbereiden op de toekomst. Het boek besteedt aandacht aan thema’s als onder meer de customer journey, cross-border e-commerce, het creëren van een omnichannel organisatie en -architectuur, relevante wetgeving en belastingen, en het belang van branding en experience. “ShoppingTomorrow geeft waardevolle inzichten die beslissers in staat stellen om de juiste keuzes te maken”, aldus Bol.com directeur Daniel Ropers.
Aan ShoppingTomorrow hebben tientallen consultants van in totaal 14 adviesbureaus meegewerkt – maar liefst 17 van de 30 expertisegroepen werden geleid door een adviseurs. Zo schreven bijvoorbeeld adviseurs van Eurogroup Consulting mee aan het hoofdstuk over Handelsplatformen, en waren experts van SparkOptimus betrokken bij de expertgroepen De Slimme Winkel en Performance Advertising. Qhuba schreef mee over het thema Product Informatie Management, RevelX was betrokken bij de werkgroep Omnichannel Organisatie en Innopay leverde input op het gebied van Payments. Een overzicht van alle betrokken bureaus en de expertisegebieden waaraan ze hebben bijgedragen:
Het eerst exemplaar van het boek werd op 21 januari tijdens de Webwinkel Vakdagen door Ed Nijpels (voorzitter van Thuiswinkel.org) uitgereikt aan Tweede Kamerlid Kees Verhoeven, Daniel Ropers en Miša Džoljić, topman van Nyenrode Business Universiteit. Het fysieke boek is inmiddels uitverkocht maar een digitale versie is verkrijgbaar voor €9,95 op website van ShoppingTomorrow.
ShoppingTomorrow
Met de oplevering van het eindproduct komt er geen einde aan het onderzoeksprogramma Shopping2020. Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, laat weten dat het programma, mede op basis van de positieve impact die het teweeg heeft gebracht binnen de retailbranche, een vervolg krijgt. “Ook in 2015 zullen de expertgroepen zich verder inzetten om de toekomst van retail en alle bijbehorende aspecten, zoals inkoop & supply chain, wetgeving en marketing, duidelijk in beeld te brengen.” De naam van het onderzoeksprogramma wordt aangepast naar de nieuwe, niet-eindige naam ShoppingTomorrow.