BoerCroon interimmer Cees van Steijn topman van TMG
De Raad van Commissarissen van Telegraaf Media Groep (TMG) heeft bestuursvoorzitter Herman van Campenhout afgelopen vrijdag op non-actief gezet. Een “verschil van inzicht over het te voeren beleid” was de basis voor het ontslag van de topman. De functie wordt tijdelijk overgenomen door Cees van Steijn, interim manager bij BoerCroon Management en alumnus van Van de Bunt. De interim manager blijft aan het roer totdat het mediabedrijf een nieuwe CEO heeft aangesteld.
TMG is één van de grootste mediabedrijven van Nederland met dagbladen als De Telegraaf, Metro en Spits. Ook is TMG eigenaar van radiozender SkyRadio en online paltform Hyves.
Crisismanager
Cees van Steijn heeft in de afgelopen twee decennia diverse interim-managementfuncties bekleed. Hij staat te boek als een crisismanager of zelfs “puinruimer” doordat hij bedrijven via harde herstructureringen en saneringen heeft geleid tot herstel. Begin jaren 2000 ruimde hij succesvol de puin op bij ICT bedrijven Newconomy en Landis. Daarna haalde hij de bezem door de organisatie van onder andere Priority Telecom, Blue Fox en Veronica. Recentelijk werkte hij nog als interim-bestuurder bij incasso organisatie Sena.
Falende digitale strategie
Herman van Campenhout, die sinds februari 2011 leiding gaf aan TMG, werd geslachtofferd vanwege de slechte financiële prestaties. Door de slechte print advertentiemarkt daalde de inkomsten van TMG fors en eindigde het 2012 met een nettoverlies van ruim €15 miljoen. Ook moest het ruim €36 miljoen afschrijven op de website Hyves.
Belangrijkste reden voor de slechte prestaties is de falende ‘digitale strategie’ van het mediaconcern. Medio 2011 huurde Van Campenhout Bain & Company in om de strategie van het mediabedrijf door te lichten. De aanbevelingen waren glashelder: TMG moest haar online activiteiten fors uitbouwen en haar online labels beter commercialiseren via een zogenaamde “crossmediale strategie”. Alhoewel TMG nog steeds actief bezig is met de kanteling van offline naar online, werpte de transitie haar vruchten nog onvoldoende af.
Daarnaast kampt TMG met een te hoge kostenstructuur. Om dit aan te pakken lanceerde TMG vorig jaar een groot kostenbesparingsprogramma, dat momenteel versneld wordt doorgevoerd binnen de organisatie met name bij de Nederlandse dagbladen en de huis-aan-huisbladen.
* Over Cees van Steijn
Cees van Steijn studeerde Commerciële Economie in Amsterdam en behaalde zijn Masters Degree in Business Administration bij I.M.D. in Lausanne. Na het behalen van zijn Masters graad in 1981 was hij 12 jaar werkzaam bij Van de Bunt, een organisatieadviesbureau uit Amsterdam. In 1993 werd hij aangesteld als Algemeen Directeur van Meulenhoff Educatief en drie jaar later werd hij tevens Algemeen Directeur van SMD uitgevers. In 1999 vestigde Cees van Steijn zich als zelfstandig interim bestuurder, sinds 2006 is hij geassocieerd partner van BoerCroon Management.