Deloitte: Kranten en Magazines verliezen 10% aandeel
In 2009 domineerden traditionele print media de Nederlandse reclamemarkt. Net minder dan de helft van de totale omzet van de markt kwam van advertenties in magazines en kranten. Vier jaar en een online revolutie later verliezen print media snel terrein. In een periode waarin de totale advertentiemarkt met meer dan 5% groeide, daalde het gecombineerde aandeel van de twee printkanalen met meer dan 10%. Anno 2013 wordt de markt gedomineerd door het internet, dat haar marktaandeel zag stijgen van 21% naar 31%.
Dit blijkt uit de ‘Online Ad Spend Study 2012’ die Deloitte uitvoerde onder 39 grote uitgevers in opdacht van IAB, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketing industrie.
De afgelopen 5 jaar zagen slechts 3 reclamekanalen een stijging van de omzet – naast het snelgroeiende internetdomein waren dit outdoor advertising (+3,1%) en TV (+2,8%). Door de huidige economische omstandigheden groeit de Nederlandse reclamemarkt in 2013 marginaal. Alle segmenten krijgen te maken met een krimp met uitzondering van het internet en wederdom outdoor advertising.
Time spend
De analyse van het adviesbureau laat zien dat het internetkanaal niet alleen qua omzet is gegroeid. Ook haar relatieve aandeel van de ‘time spend’ van de diverse media is ook substantieel gegroeid, waarmee internet het op één na meest bekeken kanaal is na TV. Een andere opvallende bevinding is de situatie van kranten en dagbladen, die weliswaar nog genieten van een relatief groot marktaandeel, maar tegelijkertijd kampen met een bijzonder lage time spend.