ProRail kiest McKinsey, BCG en M3 en Rebel voor strategisch advies
ProRail heeft na een aanbestedingstraject drie voorkeurspartners geselecteerd voor strategisch advies: McKinsey & Company, Boston Consulting Group en de combinatie M3 Consultancy en Rebel.
Het contract tussen ProRail en de drie partijen heeft een looptijd van drie jaar. De spoorbeheerder verwacht in deze periode zo’n €18 miljoen uit te geven aan het inhuren van strategische expertise.
De interesse vanuit de markt voor de aanbesteding was groot. ProRail werkt op allerlei terreinen met tientallen consultancykantoren en IT-dienstverleners. De focus van dit contract ligt echter specifiek op de meest strategische besluiten die ProRail moet nemen voor de komende jaren.
ProRail is de spoorbeheerder van Nederland. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de circa 7.000 kilometer spoor door heel het land – denk onder meer aan aanleg, onderhoud, beheer, veiligheid en de coördinatie van het spoorverkeer.
Belangrijke opgaven waar de spoorbeheerder de komende jaren voor staat zijn onder meer de vernieuwing van het spoorsysteem, het ondersteunen van de transitie naar duurzame mobiliteit, het bieden van een robuuste infrastructuur voor de veiligheid van alle treinreizigers en het zorgen dat Nederland zijn koploperspositie behoudt als Europa’s logistieke hub – van de havens via het spoor.
Enkel ‘pure play’ strategiekantoren
Bij deze en andere opgaven komen tal van strategische besluiten kijken. Hiervoor doet de spoorbeheerder een beroep op onafhankelijke expertise vanuit de markt. “ProRail heeft behoefte aan een kleine groep strategy consulting-partners”, zo valt te lezen in het aanbestedingsdocument.
“We zoeken naar strategy consultants van uitmuntende kwaliteit, die veelvuldig gebruikmaken van internationale ervaring, internationale experts en internationale best practices (outside-in perspectives) op het gebied van strategisch advies, om zodoende een wezenlijke bijdrage te leveren aan de (strategische) doelstellingen van ProRail.”
Opvallend aan de tender is dat ProRail de scope van de zoektocht nauw heeft afgebakend. De spoorvervoerder gaf aan enkel op zoek te zijn naar ‘pure play’ strategiekantoren. Daarmee vielen bijvoorbeeld de strategiepraktijken van grote zakelijke dienstverleners bij voorbaat af.
Ook werd een vrij hoge drempel opgeworpen voor geschiktheid: partijen moesten in de afgelopen drie jaar voor bijna €1 miljoen aan puur strategisch advies in de spoorwegsector hebben gegeven.
Verontwaardiging
De aanpak leidde tot verontwaardiging bij onder meer partners binnen de strategiepraktijken van de Big Four-kantoren. Tijdens het aanbestedingstraject werden in verschillende vraag- en antwoordrondes vragen gesteld over waarom ProRail koos voor een harde knip tussen strategieconsulting en implementatieconsulting, in een tijd waarin de diensten steeds meer in elkaar overlopen.
Sommige partners verzochten ProRail om de knip los te laten, of om de drempel voor geschiktheid te verlagen.
De kritiek werd verworpen. “Wij zien dat de aard van strategy- versus implementatieconsulting wezenlijk anders is en dan ook om andere competenties vraagt. Voor strategische vraagstukken hebben we bestuurlijke besluitvorming en/of bestuurlijke visievorming nodig. Implementatieconsulting zien we als tactische advisering”, liet ProRail in een gepubliceerde reactie weten aan de markt.
Veilige keuze
Met de keuze voor McKinsey & Company en Boston Consulting Group kiest ProRail voor veilig – het zijn de bekendste namen in de wereld van strategieconsulting. De Amerikaanse kantoren staan fier aan kop in de strategieadviesbureaus-ranking van Consultancy.nl en spelen in alle uithoeken van de wereld een adviserende rol in het vormgeven van het ov van de toekomst.
Vorig jaar werden McKinsey & Company en Boston Consulting Group ook door Schiphol verkozen tot strategiepartners.
De keuze voor de combinatie van M3 Consultancy en Rebel ligt voor buitenstaanders op het eerste oog wellicht minder voor de hand, maar een zorgvuldige blik op het trackrecord van de bureaus schijnt licht op de keuze van het ProRail-bestuur.
Het Rotterdamse Rebel heeft een sterke staat van dienst binnen de railsector. Specifiek voor ProRail was het bureau de afgelopen jaren al betrokken bij strategische studies rondom innovatie en de toekomst van het spoor. Ook speelde Rebel een rol in de strategische fases van het ERTMS-megaprogramma.
Het portfolio aan klussen in de spoorwegsector speelde een belangrijke rol in Rebels topnotering in de lijst van beste adviesbureaus voor de ov-sector van Consultancy.nl.
M3 Consultancy is een Utrechtse adviesboutique gespecialiseerd in strategische operations. De firma werkt al jaren met partijen in de railsector, waaronder NS, en grote zakelijke afnemers en leveranciers. M3 Consultancy is sinds dit jaar onderdeel van Argon & Co, een internationaal advieskantoor.
Prijskaartje
Voor de inhuur van de beste spoorsectorconsultants is ProRail ook bereid wat dieper in de buidel te tasten. De plafondtarieven voor de consultants zijn een stuk opgehoogd ten opzichte van de andere raamovereenkomsten. Gerekend wordt op tarieven van tussen de €300 en €500 per uur – het gaat hierbij om gemiddelde tarieven over de inhuur van consultants van alle rangen, van junioren tot partners.
Overige partners
Een overzicht van andere gunningen van ProRail in de afgelopen jaren:
- ProRail selecteert vier externe partners voor operations research.
- ProRail selecteert IT-partners voor softwarecontract van €400 miljoen.
- Ingenieursbureaus helpen ProRail bij ontwikkeling van treinbeveiligingssysteem.
- ProRail kiest Minkowski als partner voor Innovatie Academie.
- ProRail kiest 4NG als ontwikkelpartner voor online kanalen.
- ProRail kiest vier partners voor lerend veranderen transitie.