Schiphol kiest McKinsey, BCG en PA Consulting voor strategisch advies
Het bestuur van Schiphol gaat voor zijn meest strategische vraagstukken samenwerken met consultants van McKinsey & Company, Boston Consulting Group (BCG) en PA Consulting.
De drie consultancykantoren zijn na een aanbestedingstraject gekozen als de voorkeursleveranciers van de luchthaven voor boardroomconsultancy. Elf partijen dongen mee naar het prestigieuze vierjarige contract ter waarde van €8 tot €12 miljoen.
Met McKinsey en BCG kiest ’s lands grootste luchthaven voor bekende partners waarmee het al jaren optrekt voor strategische advisering. De twee firma’s waren recent onder meer betrokken bij adviestrajecten gedurende de coronapandemie, evenals bij economische studies en maatschappelijke kosten- en batenanalyses met betrekking tot groeiscenario’s voor Schiphol.
Ook hebben McKinsey en BCG Schiphol in de afgelopen jaren bijgestaan met studies rondom tarieven voor landingsrechten en het gebruik van de luchthaven (havengelden).
De twee Amerikaanse strategiegiganten werkten de afgelopen jaren ook meermaals voor Schiphols belangrijkste partner: KLM. Zo werd McKinsey meermaals door Air France-KLM ingevlogen voor strategisch werk (recent nog een SWOT-analyse).
BCG kan zelfs worden gezien als de huisadviseur van de groep, zowel in Parijs als Amsterdam. In Frankrijk stond het aan de basis van de nieuwe ‘New Horizon’-strategie van Air France-KLM, en in ons land was de strategieconsultant als adviseur betrokken bij KLM’s post-corona reorganisatieplannen. Bovendien hebben de luchtvaartmaatschappij en het strategiekantoor zelfs een joint venture op het gebied van intelligent operations.
De derde voorkeusleverancier, PA Consulting, is een Brits bureau met een stevige aanwezigheid in de internationale luchtvaartsector. Het bureau is in ons land vooral bekend om zijn ondersteuning van Schiphol bij een grote digitale transformatie en meer recent het optuigen van een nieuwe commerciële organisatie.
Tussen begin 2021 en begin 2022 hielp PA Consulting Schiphol met de ontwikkeling van een nieuwe strategie voor het commercialiseren van digitale oplossingen. De consultants namen zo’n 50 digitale oplossingen onder de loep, brachten het marktpotentieel in kaart en hielpen de luchthaven met het ontwikkelen van proposities voor de vijf meest kansrijke oplossingen.
Inmiddels zijn sommige oplossingen ook al verkocht aan andere luchthavens. Zo wordt een AI-oplossing, die helpt met het sneller gereed maken van vliegtuigen voor vertrek, al gebruikt door Eindhoven Airport.
Complexe vraagstukken
De drie consultancybureaus gaan Schiphol bijstaan in een van de meest roerige tijden in decennia. Het vliegveld bevindt zich momenteel in een grote crisis. Reizigers zijn boos vanwege de chaos op de luchthaven en de lange wachtrijen, KLM en overige luchtvaartmaatschappijen zijn boos over het grote aantal vluchten dat ze moeten annuleren en een groot aantal werknemers is niet tevreden over de werkomstandigheden.
Aan de kersverse topman Ruud Sondag de taak om Schiphol in rustiger vaarwater te loodsen. Een enorme klus, maar de Zeeuw gelooft volop in de mogelijkheden om binnen zijn termijn van minder dan één jaar de grootste bottlenecks op te lossen.
Tegelijkertijd zal Sondag zich bezig moeten houden met de vele langetermijnopgaven waar Schiphol mee te maken krijgt. Dit omvat onder meer de ambitie van de luchthaven om de servicegerichtheid richting reizigers (en overige stakeholders) verder te verbeteren en de vraag hoe Schiphol concurrerend kan blijven in de huidige markt.
De meest complexe opgave ligt ongetwijfeld in het vinden van de juiste balans tussen groei en verduurzaming. Schiphol wil tegen 2050 als vliegveld volledig netto-nul opereren, en binnen tien jaar wil het zijn eigen operaties klimaatneutraal ingericht hebben. McKinsey, BCG en PA Consulting krijgen volgens het gunningsdocument een belangrijke taak in het vormgeven en realiseren van die ambitie.