Ingenieursbureaus helpen ProRail bij ontwikkeling van treinbeveiligingssysteem
Ingenieurs- en adviesbureau Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV hebben deze maand in opdracht van ProRail het ontwerp voor een nieuw treinbeveiliging- en besturingssysteem opgeleverd,
Het systeem maakt deel uit van het ‘European Rail Traffic Management System’ (ERTMS). De ontwikkeling hiervan begon zo’n dertig jaar geleden vanuit de Europese Unie. Deze concludeerde dat veel problemen binnen het Europese spoorverkeer worden veroorzaakt doordat veel landen gebruikmaken van sterk verschillende treinbeveiliging- en besturingssystemen.
Sindsdien wordt het ERTMS uitgerold over het Europese spoor, terwijl iedere paar jaar een update verschijnt van de technologie. Het doel is dat in 2030 alle nationale hoofdspoorverbindingen zijn uitgerust met ERTMS, en dat tegen 2050 ook de belangrijkste internationale verbindingen van het Europese spoor beschikken over de technologie.
Van Kijfhoek naar de Belgische grens
Als onderdeel van het implementatieplan wordt ERTMS ook uitgerold tussen Kijfhoek en de Belgisch grens. Kijfhoek is een gigantisch rangeerterrein tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Het vormt een belangrijke schakel in het verdelen van goederen die vanuit de Rotterdamse haven per spoor worden vervoerd naar het Europese achterland.
Het uitrollen van ERMTS over dit circa vijftig kilometer lange spoortraject is een hele uitdaging. ProRail schakelde de experts van Arcadis, Movares, Sweco en Royal Haskoning DHV in voor de oplevering. Deze maand presenteerden zij het conceptontwerp van ERTMS voor het traject van Kijfhoek naar de Belgische grens.
De basis is gelegd
De verschillende projectmanagers van de betrokken partijen reageren enthousiast op de behaalde mijlpaal.
“De basis is gelegd en daar kunnen we allemaal supertrots op zijn”, zegt René van der Haar, projectmanager bij ProRail. “We zijn onder de indruk van de manier waarop de ingenieursbureaus hun kennis delen en elkaar versterken. Dit belooft veel goed voor de toekomst, wanneer het definitief ontwerp zal worden gepresenteerd.”
Ook Tsjisse Sjaarda van Arcadis is verheugd. Tegelijk kijkt hij alweer verder vooruit: “Deze mijlpaal is een groot succes. Maar er komen meer belangrijke momenten tot uiteindelijk de eerste treinen op het traject van Kijfhoek naar de Belgische grens onder ERTMS rijden. De samenwerking tussen alle partijen was fantastisch. Als het goed is, is dit traject over ongeveer vijf jaar gerealiseerd.”
“De transitie naar ERTMS heeft vele uitdagingen en dat is niet alleen techniek”, voegt Fred Kossen van Royal HaskoningDHV toe. “De samenwerking speelt een belangrijke rol. En die is goed en geeft veel energie. Ook omdat we het niet voor onszelf doen. Want met ERTMS rijden treinen in Europa veilig en duurzamer.”
John van Langeveld van Movares benadrukt dat er nog een hoop werk aan de winkel is. “De komende jaren zijn de uitdagingen groot en zullen we samen veel nieuwe ERTMS-specifieke kennis en ervaringen opdoen. Maar als ik terugkijk op het afgelopen jaar kan ik alleen maar concluderen dat dit goed moet komen; alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.”
Jelle Visser van Sweco sluit zich hierbij aan: “De gezamenlijke opgave is hier uniek. De tijdige oplevering van het concept ontwerp is de eerste bouwsteen van een bijzonder samenwerkingsverband. Een stevige fundatie voor de branche én de bureaus om ERTMS-projecten succesvol en tijdig te realiseren.”