Zestgroup zet niet bewust in op diversiteit en inclusie

23 juni 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Diversiteit en inclusie vormen de laatste jaren een steeds belangrijker thema, niet in de laatste plaats binnen organisaties. Veel bestuurders implementeren nieuw HR-beleid op basis van de inzichten die ze opdoen in de maatschappelijke discussie rond het onderwerp. Bij Zestgroup is dat niet nodig, zo stelt CEO Ramon van der Wal: “In onze droom, die met alle Zesters wordt gedeeld, staat al sinds de oprichting dat íedereen zich thuis moet voelen bij Zestgroup.” 

Ook Van der Wal ziet hoe de aandacht voor diversiteit en inclusie flink is toegenomen. ‘Moeten we hier iets mee?’ is de vraag die zich bij menig organisatie opdringt. Zo ook bij organisatieadviesbureau Zestgroup

“Het is een veelgehoord thema en een veelgevraagd onderwerp in sollicitatieprocedures”, aldus Van der Wal. “Het leeft en is belangrijk. We zien tal van uitingen van bedrijven die laten zien dat ze hieraan werken.” 

Ramon van der Wal, Zestgroup

Iedereen moet zich thuis voelen 

Desondanks houdt Zestgroup zich volgens de CEO “niet bewust bezig” met diversiteit en inclusie, “en daar zijn we trots op!”. Omdat iedereen zich thuis moet voelen bij het kantoor, zo stelt Van der Wal, hebben “kleur, afkomst, leeftijd, geslacht, religieuze keuzes, geaardheid, enzovoorts nooit een rol gespeeld”. 

“We selecteren op kwaliteit, drive, ambitie en ondernemendheid”, legt hij uit. “Op basis van een cv, kennis, werkervaring, persoonlijkheid en motivatie bepalen we of we iemand uitnodigen voor een gesprek. Het enige andere criterium dat we erg belangrijk vinden is dat iemand de Nederlandse taal goed beheerst, aangezien de meeste van onze opdrachtgevers in Nederland zitten en dat dit de voertaal is binnen Zest.” 

Waar sommige bedrijven in hun werving expliciet een bepaalde man-vrouwverhouding nastreven, stuurt Zest enkel op “een gezonde mix van senioriteit voor het bedienen van al onze mooie opdrachtgevers. Voel je je thuis? Dat is wat belangrijk is!” 

Van der Wal vult aan dat er geen beloningsverschil is tussen man en vrouw. “In onze backoffice- en finance-afdelingen toetsen we regelmatig de salarissen tegen salariskompassen en als daar een onderscheid wordt gemaakt in man-vrouwgemiddelden, pakken we de hoogste van de twee.” 

“We selecteren op kwaliteit, drive, ambitie en ondernemendheid”

Gewoon door met onszelf zijn 

Het afgelopen jaar laaide de maatschappelijke discussie over racisme nog eens extra op door de moord op George Floyd. “Verschrikkelijk”, stelt Van der Wal. “We hebben ons binnen Zestgroup afgevraagd of we hier intern iets over moesten zeggen. We hebben herhaald wat we altijd zeggen: kleur, afkomst, leeftijd, geslacht, religie, geaardheid enzovoorts speelt geen rol binnen ons bedrijf, iedereen is welkom en iedereen moet zich thuis voelen.” 

Het bericht leidde wel tot één gesprek met een collega die in het verleden de dupe was van pesten. “Van zich niet geaccepteerd voelen om wie hij was”, licht Van der Wal toe. “Dan zie je wat het doet met iemand.”

Voor collega’s die zich onprettig voelen zijn er “diverse podia binnen onze organisatie om problemen aan te kaarten”, maar er worden hier geen klachten of issues met diversiteit gesignaleerd volgens de CEO. 

“Dat zie ik als een compliment naar de hele organisatie. Het niet per se sturen op diversiteit, maar alleen sturen op ‘een thuis voor iedereen’ maakt dat iedereen elkaar waardeert voor de skills en vooral de persoonlijkheid.” 

Zest gaat dan ook “gewoon door met onszelf zijn”, aldus Van der Wal, “en dat is een diverse groep mensen met één ding gemeen: we gaan voor de optimale oplossingen voor onze klanten en zetten al onze eigenschappen en kennis in om de doelen met de klant te bereiken op een zo pragmatisch mogelijke manier.”