Coronacrisis is aanjager van diversiteit en inclusie

30 april 2021 Consultancy.nl

In een nieuwe studie van KPMG zeggen vrouwelijke topbestuurders – werkzaam bij grote Nederlandse organisaties – dat de Covid-19-pandemie een aanjager is van diversiteit en inclusie.

De vrouwelijke bestuurders denken dat de coronacrisis de bedrijfscultuur van veel organisaties blijvend heeft veranderd. Zo zal thuiswerken naar alle waarschijnlijkheid – vanwege de voordelen die het biedt – ook na de pandemie in zwang blijven, wat de werk-privébalans ten goede komt. Daarmee wordt volgens de bestuurders de deur opengezet voor meer diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven.

Tegelijk komt in het onderzoek (‘Female Leaders Outlook 2021’) naar voren dat het hier niet gaat om een gelopen race. “Ruim 90% procent van de vrouwelijke bestuurders vindt dat er nog flinke stappen moeten worden gezet om in de bestuurskamer en op de werkvloer meer genderdiversiteit te realiseren”, vertelt Stephanie Hottenhuis, CEO van KPMG.Coronacrisis is aanjager van meer diversiteit en inclusiviteit

Persoonlijke impact

De impact die de coronacrisis heeft gehad op de persoonlijke levens van mannen en vrouwen is niet identiek. “Veel vrouwen kregen te maken met een dubbele last door zowel werk als gezin”, zo geeft Hottenhuis aan. “Vooral de sluiting van scholen en kinderdagverblijven had de afgelopen periode vooral een grote impact op vrouwen.” 

Daarbovenop werken in de sectoren die flink zijn getroffen door de crisis – zoals de toerisme- en de schoonmaakbranche – verhoudingsgewijs veel meer vrouwen. “De klap van corona kwam dus dubbel zo hard aan”, licht Hottenhuis toe.

De nodige discussie

Over de vraag wat de impact is van de coronacrisis op vrouwen op de arbeidsmarkt bestaat de nodige discussie. Ook omdat niet alle vrouwen op dezelfde manier getroffen worden door de pandemie. Zo laat de overgrote meerderheid van de Nederlandse topvrouwen aan KPMG weten dat de crisis geen grote invloed zal hebben op hun verdere loopbanen.

Over de hele linie genomen pakt het volgens Strategy& echter anders uit. In maart dit jaar publiceerde het adviesbureau een studie waaruit onder andere bleek dat de Covid-19-pandemie de jarenlange progressie op het gebied van gendergelijkheid op de werkplek flink heeft teruggeworpen. 

Net zoals KPMG, wijst Strategy& op het feit dat er veel meer vrouwen dan mannen werken in de sectoren die het zwaarst door de pandemie zijn getroffen. “Vrouwen verloren in 2020 in een sneller tempo hun baan dan mannen”, vertelt Larice Stielow, Senior Economist bij het consultancybureau.

Volgens Strategy& moeten bedrijven en overheden over de hele wereld de komende tijd daarom flink aan de bak. “Door de coronacrisis zullen de inspanningen op het gebied van gendergelijkheid de komende jaren tweemaal zo hoog moeten zijn als in het verleden”, benadrukt Tara Shreshtha, Economist bij Strategy&.

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.