Strategy en management consulting populairste branche onder studenten
Nederlandse studenten gaan nadat ze zijn afgestudeerd het liefst aan de slag in de consultancybranche. Net als vorig jaar zijn bachelor- en masterstudenten van mening dat werken in de strategy of management consulting een perspectief vol uitdaging en afwisseling in het vooruitschiet stelt, en bovendien een ideale springplank biedt voor hun verdere carrière.
Nederland telt meer dan een kwart miljoen studenten. In het komende jaar zal naar schatting 15% tot 25% van deze studenten afstuderen, en als het aankomt op hun eerste carrièrekeuzes is er een duidelijk verschil zichtbaar in hun voorkeuren met de voorkeuren van studenten van pakweg zo’n tien jaar geleden. Zo geeft anno 2016 de helft van de studenten aan dat een goede work-life balance en ondernemend, creatief en innovatief bezig zijn hun belangrijkste carrièreambities zijn – in sterke tegenstelling tot de studenten van tien jaar geleden die over het algemeen hard werken en promotie maken boven balans in werk en privéleven verkozen.
“Sinds een aantal jaar zien we dat studenten meer en meer interesse hebben in werkgevers die bekend staan als innovatief en die ook entrepreneurship uitstralen. Dit is een verandering waar werkgevers op moeten inspringen, willen ze studenten kunnen blijven aantrekken”, aldus Rosemarije Haasnoot van Universum, een bedrijf dat jaarlijks de carrièreambities van studenten in meer dan 50 landen in kaart brengt. Naast work-life balance en innovatief en creatief werk staan in de top vijf van belangrijkste carrièreambities van Nederlandse studenten intellectuele uitdaging, leidinggeven aan een groep mensen, en een internationale loopbaan.
Werken in consultancy het populairst
Net als vorig jaar wordt de consultancybranche door studenten gezien als de beste sector om hun loopbaan te starten. Voor het onderzoek vroeg Universum ruim 20.000 studenten van 33 Nederlandse hogescholen en universiteiten om aan te geven in welke sector zij het liefste hun carrière zouden willen starten. Op de eerste plek staat opnieuw strategy consulting en management consulting. Bijna een kwart van alle studenten noemt de consultancybranche als een van zijn of haar top drie sectoren om in te werken. “Consultancybedrijven staan bekend als goede opleiders in de markt. Daarnaast heb je een zekere status als je bij één van de grotere kantoren werkt en dat draagt bij aan een sterk CV, wat nodig is wanneer je je eerste carrièremove maakt. Beide aspecten zijn belangrijk voor Nederlandse studenten wanneer ze zich oriënteren op hun eerste baan en werkgever”, vertelt Haasnoot. Ook in 2014 stond de advieswereld bovenaan.
Over de hele linie worden consultancybureaus gezien als goede werkgevers met een sterke reputatie. De consultancybranche is vaak sterk vertegenwoordigd in reputatie-onderzoeken onder managers en medewerker tevredenheidsonderzoeken, zoals bijvoorbeeld in de MT100 en in de het Beste Werkgeversonderzoek van NRC. Ook in het onderzoek van Universum is de consultancybranche goed vertegenwoordigd – 16 bureaus behoren tot de top 100 aantrekkelijkste werkgevers voor studenten.
Het zijn vooral de grote spelers in de top van de markt die de aandacht van studenten trekken, waarbij het per studierichting verschilt welke bureaus bovenaan staan. Bij business- en economiestudenten gaat de voorkeur uit naar de Big Four, en strategiekantoren BCG, McKinsey en Strategy&. Techniekstudenten hebben IBM, McKinsey, BCG en Accenture hoog op hun lijst staan, terwijl voor sociale studierichtingen BCG vooropstaat, gevolgd door EY, McKinsey en PwC. Met uitzondering van het oer-Hollandse Twynstra Gudde zijn de 16 consultancybureaus allemaal grote internationale partijen.
Niet alleen onder Nederlandse studenten is de adviesbranche een van de populairste sectoren om in te werken. Een recente analyse van Consultancy.nl laat zien dat van de afgestudeerden van business school INSEAD in 2015 maar liefst 43% heeft gekozen voor een baan in management of strategie consulting. Vooral McKinsey, BCG en Bain & Company kregen de voorkeur van de MBA-studenten, op ruime afstand gevolgd door bedrijven als Accenture, A.T. Kearney, Strategy&, Deloitte en L.E.K. Consulting.
Na de consultancybranche geven de meeste Nederlandse studenten de voorkeur aan een baan in de onderwijs- of wetenschapssector, gevolgd door media & advertising. Opvallend is dat de bankensector – niet zo lang geleden nog een walhalla voor velen – anno 2016 is afgezakt naar de laatste plaats met ‘slechts’ 9% die hier aan het werk wil. Voor de financiële crisis was de bancaire wereld juist een van de populairste sectoren, waarbij de grootbanken ABN AMRO, Rabobank en ING voorop liepen. Rabobank, bekend om zijn coöperatieve businessmodel, heeft zijn positie het beste weten te behouden in de afgelopen jaren.
Steile leercurve en intellectuele uitdaging
Volgens het onderzoek scoort de management consultancybranche in vergelijking tot andere sectoren voornamelijk hoog op het gebied van uitdagend werk en de ontwikkeling van vaardigheden. 85% van de ondervraagde studenten associeert consultancy met een uitdagende carrière – een steile leercurve en intellectuele uitdaging – tegenover een gemiddelde van 68% voor de rest van de sectoren. Daarnaast hebben studenten vertrouwen in de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden bij consultancybureaus, met 63% die verwacht veel te kunnen leren van leiders die hen ondersteunen in hun ontwikkeling. In andere sectoren ligt dit percentage gemiddeld op 47%. Ook op het gebied van verdere carrièrevooruitzichten, kansen om promotie te maken naar management- of bestuursfuncties en creatieve en dynamische werkomgeving scoort de branche hoog, met een verschil van 15% ten opzichte van het gemiddelde in andere branches.
Volgens Haasnoot lopen adviesbureaus, in het bijzonder de grote spelers, voorop als het op recruitment van talenten aankomt. De adviesbureaus zijn op dit gebied vaak goed georganiseerd en zijn vertegenwoordigd in alle of verschillende van de grote studentensteden. Bovendien organiseren zij door het jaar heen meerdere evenementen – van business courses en inhousedagen tot campus evenementen – en verzorgen daarnaast gastcolleges en sponsoren informele activiteiten. “Dergelijke activiteiten zijn goede manieren voor werkgevers om studenten te tonen wat zij te bieden hebben qua werkinhoud. Consultancybureaus lopen hierin voorop”, aldus Haasnoot.
De blijvende interesse van nieuw toptalent is goed nieuws voor consultancybureaus. De markt trekt weer aan, met als gevolg dat de wervingsbehoefte toeneemt. Tegelijkertijd zorgt deze ontwikkeling ervoor dat consultants meer gaan wisselen van baan, zoals onlangs bleek uit een rondgang langs verschillende recruiters in het advieslandschap. De groeiende instroom stelt de consultancybureaus op zijn beurt in staat om interne professionals promotie te laten maken om zo de ontstane gaten weer op te vullen.
Werken in consultancy
Studenten die net uit de schoolbanken komen en een baan als consultant ambiëren kunnen grofweg kiezen uit twee verschillende routes. Of ze beginnen als junior consultant (de naam van deze functie kan per bureau verschillen), of ze kunnen een traineeshipprogramma volgen (zie ook: De beste consultancy traineeships en trainee programma's). Sommige bureaus bieden daarnaast nog een tussenvariant, bijvoorbeeld in de vorm van een korte werkervaringsopdracht die kan uitmonden in een voltijdbaan afhankelijk van de ervaringen. Zo heeft Berenschot een 6-weekse Operations Summer School in het leven geroepen, en hebben ook veel strategie consultancykantoren dergelijke zomerprogramma’s.