Financieel bureau Finext heeft sterk jaar achter de rug

04 januari 2016 Consultancy.nl

Financieel adviesbureau Finext, dat bekend staat om zijn organisatiemodel met zelforganiserende teams, heeft een sterk jaar achter de rug. Naar verwachting zal Finext – dat in lijn met zijn organisatiemodel geen managers kent – dit boekjaar een omzet van circa €15 miljoen en een winst voor belasting van €3 miljoen gaan realiseren. Wim Heuvelman en Ton Janssen, mede-eigenaren en werknemers van Finext, lichtten onlangs in het FD het succes van Finext en hun bijzondere organisatiemodel toe.

Met zo’n 120 professionals in dienst en gevestigd in Voorburg, is Finext een middelgroot financieel adviesbureau dat zich toelegt op het verbeteren van financiële processen bij organisaties en op de inzet van financiële professionals. Sinds de buy out van Finext in 2011 staat het bureau bekend om zijn bijzondere bedrijfsmodel, zonder managers en veel vrijheid voor zijn medewerkers. De klanten van het bureau uit Voorburg bevinden zich voornamelijk in de financiële sector, de bouw en industrie, telecom, media en technologie, maar ook in de zorg, nuts, retail en non-profit sector.

Finext deed in 2015 goede zaken, lieten Heuvelman en Janssen, in gesprek met het Financieel Dagblad, onlangs weten. Met grote opdrachtgevers als Aegon, Boskalis, KPN, Ahold en T-Mobile wist het bureau afgelopen jaar positieve cijfers te realiseren – de omzet bedroeg eind 2015 zo’n €15 miljoen, met een winst voor belasting van ongeveer €3 miljoen. “Een bovengemiddeld jaar,” aldus Wim Heuvelman tegenover de zakenkrant.

In 2011 werd Finext afgesplitst van moederbedrijf Ordina, toen circa 70 werknemers gezamenlijk de onafhankelijkheid van het bedrijf kochten voor een bedrag van €4 miljoen. Gemiddeld legden de werknemers per persoon minder dan €20.000 in voor de buy out. De verzelfstandiging, ook wel een Professional Buy Out genoemd, was de eerste van zijn soort in Nederland. Het bureau zelf werd in 1999 opgericht door tien professionals als zelfstandige onderneming binnen TVW Group, dat in 2004 in handen kwam van Ordina. Ordina ging in 2011 met de volledige verkoop van Finext – toentertijd een bureau met circa 110 werknemers – akkoord zodat de ICT-dienstverlener zich meer kon gaan focussen op zijn kernactiviteiten. 

Organisatiemodel
Finext werkt al sinds de oprichting in 1999 met een bijzonder organisatiemodel, en is deze volgens Heuvelman ook onder de vleugels van Ordina gehandhaafd. Het organisatiemodel, vergelijkbaar met ‘The Semco Way’ – een model dat bedacht werd door succesvolle Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler* – stelt werknemers in staat om zelf de eigen werkzaamheden in te vullen, tegen een zelf gekozen salaris, zonder de tussenkomst van managers. Begin februari 2013 werd het organisatiemodel van Finext nog uitgelicht tijdens een uitzending van VPRO tegenlicht. Heuvelman lichtte toen toe hoe The Semco Way het bureau had geïnspireerd en wat dit betekende voor de organisatiestructuur van het advieskantoor. 

Anno 2016 werken de ruim 120 werknemers van Finext, waarvan er zo’n 100 eigenaar zijn van het bureau, in een tiental van zelforganiserende teams, onder wie bestuurstaken rouleren. “We zijn een bedrijf zonder regels,” zegt Heuvelman, “en die vrijheid werkt prima.” Elk van de teams stippelt zijn eigen koers uit, maar ook de risico’s zijn verdeeld, doordat ieder team zijn eigen BV heeft. Van iedere euro die door deze teams, ieder met hun eigen specialisatie en vakkennis en ook wel niche netwerken genoemd, verdiend wordt, is 25 cent voor de daarboven hangende entiteit Finext. Op die manier is er veel ruimte voor ondernemerschap, worden grote bedrijfsrisico’s gedeeld en kunnen teams als hun inkomsten laag liggen steunen op de rest van de organisatie. 

Janssen vult aan: “De teams werken ieder voor zich en toch is er een vorm van risicospreiding.” Ook is er de mogelijkheid om nieuwe nichemarkten aan te boren, laat Janssen weten, zoals bijvoorbeeld ‘Werving en Selectie’ en ‘Service en Onderhoud’. 

Het ligt volgens de twee adviseurs niet voor de hand dat het bedrijf in de toekomst snel aan derden zal worden doorverkocht. “Ons model werkt, dus is er geen reden er van af te stappen,” zegt Janssen in het FD. Voor het scenario dat zich heeft afgespeeld bij branchegenoot ConQuaestor – partners werden uitgekocht met nieuwe leningen – is Finext niet bang, mede door de grote betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf. “Het eigen belang speelde sterk bij ConQuaestor, waardoor veel aandacht naar interne zaken ging, zoals het in- en uittreden van partners”, aldus Heuvelman. “Zij hebben ook een heel andere bedrijfscultuur. Hier bij Finext maak je geen indruk met een grote auto,” besluit hij.

* Ricardo Semler was afgelopen september keynote spreker tijdens de International Consultancy Conference.

More on: Finext
Netherlands
Company profile
Finext is a Netherlands partner of Consultancy.org