Top 15 meest gedeelde C.nl artikelen op sociale media

22 april 2014 Consultancy.nl

De afgelopen maanden is het aantal websitebezoekers van Consultancy.nl fors toegenomen. Zo is bijvoorbeeld het aantal bezoekers van de afgelopen maand 31% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Naast het logische gevolg van een continu groeiend platform (kwaliteit van content, bereik, SEO) en opname van bepaalde Consultancy.nl content in landelijke media zoals o.a. het FD, NRC en Metro, is ook de toenemende populariteit van social media sharing onder adviesbureaus en hun adviseurs een opvallende verklaring te noemen.

Een analyse van het Consultancy.nl nieuwsarchief van de afgelopen 2 maanden (~300 artikelen) laat zien dat de top 15 meest gedeelde artikelen samen maar liefst 2.500 keer gedeeld werden op sociale media*. Het populairste artikel – ‘Top 10 system Integrators en ICT bureaus’ – heeft tot dusver 588 shares achter zijn naam staan. Op #2 staat een interview met twee directieleden van Rijnconsult (349 shares) en op #3 een artikel over de naderende terugkeer van de ‘War for Talent’, opgesteld in samenwerking met Madeline Dessing, Managing Director van Hay Group. Met 1,631 shares is LinkedIn met afstand het populairste kanaal voor volgers van Consultancy.nl, gevolgd door Facebook en Twitter. Google+ en overige social media kanalen zijn buiten beschouwing gelaten.

Top 15 meest gedeelde artikelen

Als we bovenstaande cijfers vergelijken met de data uit 2013 dan kan (voorzichtig) geconcludeerd worden dat over de hele linie het gebruik van sociale media onder adviesbureaus en hun werknemers is toegenomen. Zo beschikt bijna 15% van de nieuwsberichten geplaatst in de onderzochte periode over 50 shares of meer, in 2013 lag dit percentage aanzienlijk lager.

Adviesbureaus - Social Media bereik

Online doelstellingen

Als we dieper in de cijfers graven dan blijkt ook hoe effectief social media shares kunnen zijn voor het bijdragen aan online doelstellingen van adviesbureaus. Een analyse van de conversieratio’s van de top 15 meest gedeelde artikelen versus de rest laat zien dat een doorklik-ratio naar bedrijfscontent (bedrijfsprofiel, niews, vacatures, rapporten, enz.) een factor 2x tot 5x hoger ligt dan het gemiddelde. Bovendien, het gemiddelde aantal bezochte pagina’s stijgt met meer dan 25% en de gemiddelde tijd per sessie met meer dan 20%. Kortom, niet alleen zorgt sharing voor een groei in het aantal views, des te meer biedt de ‘filter’ van sociale media kanalen ten aanzien van de relevantie van content ook een impuls aan de kwaliteit van de conversie.

* Het populairste artikel van de afgelopen maanden was ‘De vijf grootste mythes over werken in consultancy, echter met slechts 79 shares behoort dit artikel niet tot de top 15 van gedeelde artikelen.