Kantar en Ipsos zetten geïntegreerd bereiksonderzoek op voor Nederlandse media
Kantar en Ipsos zijn ingeschakeld om een nieuw geïntegreerd bereiksonderzoek op te zetten voor het Nederlandse medialandschap. Het ‘Nationaal Media Onderzoek’ (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online meten en gaat op termijn de huidige standaarden vervangen.
Het NMO is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en omroepen betrokken, evenals de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA).
“De komst van NMO markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van bereiksonderzoek in Nederland. Kantar en Ipsos presenteerden een sterk en evenwichtig onderzoeksplan om een totaal mediabereiksonderzoek op te zetten voor de Nederlandse markt”, zegt PMA-directeur Johan Smit, die als woordvoerder optreedt namens de vier organisaties.
De afgelopen jaren is het content- en medialandschap enorm veranderd, waarbij de transitie naar online content, de opkomst van social media en een toenemende vraag naar on demand tv de belangrijke trends zijn.
Maar ook het belang van mediamonitoring – het continu volgen van media over een onderwerp, trend, persoon of organisatie – is almaar belangrijker geworden. Op basis van het bereik van content worden belangrijke marketingbeslissingen genomen binnen de vele mediabureaus, adverteerders, media-exploitanten en overige spelers in het landschap.
Nieuwe meetstandaarden
Om recht te doen aan het nieuwe medialandschap gaan Kantar en Ipsos een geïntegreerd meetsysteem opzetten voor televisie, radio, print en online.
“Voor elk medium hebben we de beste meetoplossing gekozen”, legt Smit uit. “Daarnaast zorgen we bij de opzet dat de overlap in panels en meetmethoden zo groot mogelijk is om een hoogwaardige crossmedia-dataset te creëren. We bouwen hiermee voort op de ontwikkelingen die we in de afgelopen jaren met GfK hebben ingezet.”
Bas de Vos, Global Director Audiences and Targeting bij Kantar, zegt over het onderzoek: “Dit vooruitstrevende onderzoek opzetten en uitvoeren vergt teamwork. Wij kijken er dan ook naar uit om samen met Ipsos en onze klanten deze nieuwe dienstverlening in de Nederlandse markt te zetten en zodoende een bijdrage te leveren aan een goede (cross-)mediaplanning, -inkoop en evaluatie van content en campagnes.”
“Er wordt al lang gesproken over crossmedia meten. Maar tot nu toe waren het vooral woorden en weinig daden”, stelt Daan Versteeg, Country Manager Ipsos Nederland. “De Nederlandse JIC’s en VINEX hebben door intensieve samenwerking hindernissen overwonnen en zijn gekomen met een blueprint om media te meten zoals consumenten die gebruiken, over alle platforms en mediatypen heen. Ik zie dit project als een keerpunt in bereiksonderzoek.”
Als NMO gereed is, zal het volgens de initiatiefnemers voldoen aan de “hoogste standaarden op het gebied van design, dataverzameling, dataverwerking en privacy”. Later dit jaar zal de introductie van NMO gefaseerd plaatsvinden en worden de eerste datasets verwacht. Die kunnen direct door bureaus, adverteerders en media-exploitanten worden ingezet.