Onderzoek naar rol en succesfactoren van een adviseur
Adviesbureau House of Performance heeft in samenwerking met vakblad Management & Consulting een onderzoek gelanceerd gericht op het in kaart brengen van trends en ontwikkelingen in het advies- en interimvak. Belangrijkste onderzoeksvragen: wat kenmerkt een adviseur/interimmer? En wat maakt een adviseur succesvol?
De afgelopen tien jaar is de aard van het adviesvak significant veranderd. Vanuit een organisatie-perspectief zijn de belangrijkste veranderingen breed uitgemeten in de media – trends als digitalisering, concurrentie en democratisering van kennis hebben businessmodellen radicaal veranderd in de consultancybranche. Echter, vanuit het oogpunt van een consultant heeft het landschap een enorme verandering ondergaan. Zo verschilt de rol van een adviseur anno 2014 ten opzichte van jaren geleden en zijn ook de benodigde vaardigheden en vereiste competenties met de tijd veranderd. Carrièrepaden is een ander voorbeeld: Kon je in de vorige eeuw nog een leven lang adviseur of interim manager zijn, tegenwoordig komt het regelmatig voor dat adviseurs gedurende hun loopbaan optreden als adviseur, (project)manager, interimmer en dan weer intern adviseur.
Deze ontwikkelingen roepen interessante vragen op over de rol en functie van adviseurs. Wat kenmerkt een adviseur/interimmer? Wat zijn de succescriteria binnen het vak? En hoe gaat een adviseur om met het vak? Op welke gebieden liggen de belangrijkste ontwikkelingsbehoeftes voor de komende jaren? Om antwoord te geven op deze en nog meer vragen heeft House of Performance in samenwerking met vakblad Management & Consulting een grootschalig onderzoek opgezet.
“Met de bevindingen van het onderzoek willen we kennis delen over het gedrag en de uitdagingen van adviseurs en inzichtelijk maken wat nodig is om als adviseur succesvol te kunnen zijn” zegt Renée de Boo, adviseur en partner bij het Utrechtse advieskantoor. “De uitkomsten kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld zelf vast stellen waar persoonlijke verbeterkansen liggen”.
Deelnemen
Om het onderzoek tot een succes te maken zijn de initiatiefnemers op zoek naar zoveel mogelijk interne/externe adviseurs en interim managers die willen meedoen. Het invullen van het onderzoek kost maximaal tien minuten, deelnemen kan op deze pagina.
Deelnemers van het onderzoek krijgen (indien gewenst) de uitkomsten van het onderzoek toegestuurd. Ook worden de belangrijkste bevindingen uitgelicht in het komende nummer van Management & Consulting. Ook Consultancy.nl zal op basis van het onderzoek nadere berichtgeving plaatsen.