Eurogroup: HNW uitrol vereist nieuwe leiderschapsstijl

27 november 2012 Consultancy.nl

In de afgelopen jaren heeft Eurogroup Consulting diverse organisaties geholpen met het implementeren en verankeren van Het Nieuwe Werken (HNW*). In een reeks van 7 artikelen beschrijven Eurogroup Consulting adviseurs Marileen Kan en Sawan Bruins de belangrijkste lessons learned. De lessen zijn gebaseerd op ervaringen bij Essent, Oracle Nederland en Sanoma Media, bedrijven die Het Nieuwe Werken hebben omamrd.

Les 4: geef aandacht aan de veranderende leiderschapsstijl
Meer flexibiliteit in locatie en tijd van werken betekent dat op aanwezigheid sturen is niet meer mogelijk is. Dat vraagt om een andere manier van leidinggeven. Sanoma Media heeft haar managers vanaf het begin van het traject betrokken. “Hoewel op resultaten sturen al een aandachtspunt is binnen de organisatie, zullen managers daar nu serieus werk van moeten maken,” vertelt Gieta Veersma. “Niet elke manager voelt zich daar even comfortabel bij, wisten we al. De managers zijn door ons vanaf de conceptvorming betrokken bij Sanoma Connected en hebben als groep ook trainingen gevolgd over hun veranderende rol.”  Ook Essent heeft haar managers via trainingen en extra aandacht voorbereid op de veranderingen die van hen verwacht werden. Sabrina Palermo: “Maar omdat we met 5.000 medewerkers zijn, konden we niet alle mensen met managementtaken even intensief betrekken. Bij het call center werken ongeveer 30 teamleiders; daar hebben we een groepje leiders laten spreken namens hun collega’s.”

Jannie Roos van Oracle: “De meeste mensen waren al gewend  aan op afstand werken doordat bijvoorbeeld onze consultants veel bij opdrachtgevers op locatie werken en veel medewerkers ook al eens thuis werken. Bovendien zijn we een internationale matrixorganisatie waarbij veel mensen een ‘baas in het buitenland’ hebben. Evengoed is er aandacht besteed aan de managers, ook omdat er nu meer functies meer vrijheid kregen dan voorheen. Bijvoorbeeld: veel managers wilden hun assistenten ten alle tijden onder handbereik hebben. We hebben veel moeite gestoken om hen ervan te overtuigen dat ook de secretaresses via moderne communicatiemiddelen bereikbaar waren. Daarnaast zijn alle people managers, managers die teams aansturen, vanaf het begin verantwoordelijk gemaakt voor hun teams.”

De zeven lessons learned van Het Nieuwe Werken
- Les 1: laat het Nieuwe Werken aansluiten bij strategische doelen
- Les 2: overtuig de directie via een business case met vierkante meter besparingen
- Les 3: pas pand en ICT aan om flexibeler werken daadwerkelijk mogelijk te maken
- Les 4: geef aandacht aan de veranderende leiderschapsstijl
- Les 5: laat de directie een voorbeeldrol spelen
- Les 6: betrek de hele organisatie in een vroeg stadium voor draagvlak
- Les 7: zet in op strak project management, want er komt veel bij kijken

* Wat is Het Nieuwe Werken?
Het Nieuwe Werken (HNW) is een visie waarbij recente ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden voor een betere inrichting en bestuur van het kenniswerk. Het gaat om vernieuwing van de fysieke werkplek, de organisatiestructuur en -cultuur, de managementstijl en niet te vergeten de mentaliteit van de kenniswerker en zijn manager.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius it's public ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup