Dirk Harm Eijssen (Gwynt) over familiebedrijfskunde in onzekere tijden

27 maart 2023 Consultancy.nl

Het bedrijfslandschap werd het afgelopen jaar getekend door onzekerheid en disruptie. Omgaan met deze continu veranderende omstandigheden is een hele uitdaging. In combinatie met de bijzondere dynamiek van familiebedrijven levert het unieke vraagstukken op. Dirk Harm Eijssen blikt met ons terug op een bijzonder jaar voor Gwynt.

Over de kracht van familiebedrijven en hun enorme belang voor de Nederlandse economie is al veel geschreven. Zo profiteren ze van sterke familiewaarden, omarmen ze duurzaamheid en blijken ze vaak veerkrachtig.

Tegelijkertijd hebben familiebedrijven ook zo hun eigen uitdagingen. Van opvolgingsvraagstukken tot het behouden van de familiecultuur bij groei en het werken met externe bestuurders. Dergelijke dynamieken kunnen ook een rol spelen in het omgaan met het volatiele bedrijfslandschap van vandaag de dag.

Dirk Harm Eijssen, Gwynt

Zo blijken Europese familiebedrijven niet altijd optimaal voorbereid op disruptie. En eind vorig jaar kwam uit onderzoek naar voren dat veel Nederlandse familiebedrijven “kraken en zuchten” onder de moeilijke marktomstandigheden.

Iemand die alles weet van familiebedrijven en al hun krachten en uitdagingen, is Dirk Harm Eijssen. Sinds 2005 richt hij zich met het mede door hem opgerichte Gwynt op familiebedrijven. Daarbij ligt de nadruk vooral op de wat grotere familiebedrijven, inclusief de vraagstukken die met hun groei gepaard gaan.

“Steeds meer familiebedrijven ervaren dat onze unieke expertise van de thema’s bij het grote familiebedrijf voor hun van grote toegevoegde waarde is”, vertelt Eijssen. “Onze eigen ervaring vullen we aan met kennis uit onderzoek en de praktijk. We werken daarom ook veel samen met kennisinstituten en brancheorganisaties om inzichten in de ‘familiebedrijfskunde’ te delen.”

Daarbij is het element ‘familie’ absoluut een cruciale aanvulling op de ‘doorsnee’ bedrijfskunde, benadrukt hij. “Onze klanten geven aan dat met name de specifieke thema’s van familiebedrijven – zoals de rol van de familie, de zorgzaamheid naar de omgeving en continuïteit voor de volgende generatie – om een ander type advies vragen.”

Leiderschap en strategie

Eijssen ervaart dagelijks hoe deze uitdagende tijd daar nog een extra dimensie aan toevoegt. Het succesvol navigeren door het volatiele bedrijfslandschap vraagt volgens Eijssen om te beginnen de juiste leiderschapsstijl, waarbij zowel rekening moet worden gehouden met de marktomstandigheden als de eigen bedrijfscultuur.

“Ondernemerschap, professionaliteit en zorgzaamheid zijn drie leiderschapsstijlen die vaak terugkomen bij familiebedrijven”, legt hij uit. “De uitdaging is – zeker in deze tijd van disruptie en onzekerheid – om een stijl te kiezen die past bij de uitdagingen, de familiewaarden en de strategie.”

“De huidige tijd vraagt om professionaliteit en ‘voordenken’: een eigen pad uitstippelen en kansen creëren in plaats van kansen pakken.”

Ook die strategie is uiteraard van groot belang. Het vaststellen daarvan vereist binnen veel familiebedrijven extra aandacht, geeft Eijssen aan. “Het succes in het verleden kwam vaak voor uit een ‘can do’-gedreven ondernemerschap: kansen pakken en verzilveren. De huidige tijd vraagt echter ook om professionaliteit en ‘voordenken’: een eigen pad uitstippelen en kansen creëren in plaats van kansen pakken.”

“Dit vertaalt zich ook naar de organisatie en besturing van de onderneming en ten slotte naar de implementatie en borging van de nieuwe strategie, cultuur en keuze”, legt hij uit.

Bouwen aan een florerende toekomst

Rond al dit soort vraagstukken ondersteunt Gwynt familiebedrijven en hun directies. Het uitdagende 2022 was dan ook een bijzonder jaar, waarin veel grote en internationaal opererende familiebedrijven het Brabantse bureau wisten te vinden.

“We hebben vorig jaar 22 van de grote familiebedrijven in de Benelux mogen ondersteunen”, vertelt Eijssen. “Bedrijven die actief zijn in de maakindustrie, voedingsmiddelenindustrie, groothandel, retail en logistiek. Bij elkaar goed voor maar liefst 70% van onze projecten en daar zijn we trots op.”

Ook niet familiebedrijven klopten regelmatig aan. “Onze pragmatische aanpak sluit goed aan bij ondernemers, denk bijvoorbeeld ook aan private equity en corporates die ondernemender willen worden”, aldus Eijssen.

Voorlopig lijken de onzekere marktomstandigheden nog niet te verdwijnen, dus ook voor 2023 liggen er weer talloze vraagstukken en uitdagingen voor (familie)bedrijven. Eijssen: “Uiteraard hopen we ook dit jaar veel familiebedrijven te mogen ondersteunen, en gezamenlijk te bouwen aan een florerende toekomst.”

Vorig jaar werd Gwynt door Consultancy.nl aangemerkt als een van ’s lands beste adviesbureaus voor familiebedrijven.

More on: Gwynt
Netherlands
Company profile
Gwynt is a Netherlands partner of Consultancy.org