‘Schouder aan schouder’: Gwynt helpt familiebedrijven stappen zetten

09 april 2024 Consultancy.nl

Het enige “echte adviesbureau voor familiebedrijven”. Dat is hoe Gwynt zijn positie binnen de Nederlandse adviesbranche typeert. Al bijna twee decennia helpt het bureau familiebedrijven met het realiseren van hun ambities. En dat is een vak apart, verzekeren partners Dirk Harm Eijssen en Bas van Eekelen ons. We spraken ze over wat familiebedrijven uniek maakt en hoe Gwynt daarop inspeelt. “Het woord consultant dekt niet de lading van ons werk.”

Het succesvol opbouwen van een eigen bedrijf is niet eenvoudig. Het vraagt om bepaalde kwaliteiten – denk aan durf, creativiteit, doorzettingsvermogen en daadkracht. Ondernemers zijn dan ook een bijzonder slag mensen, weet Dirk Harm Eijssen.

“Ze zijn eigenwijs”, zegt hij met een glimlach. “En dat bedoel ik positief: ze weten wat ze willen en laten zich niet snel van hun pad afbrengen of de les lezen.”

‘Schouder aan schouder’: Gwynt helpt familiebedrijven stappen zetten

Dirk Harm Eijssen

Dat betekent echter ook dat ze niet snel geneigd zijn hulp in te schakelen – zéker niet van adviseurs die komen vertellen hoe ze hun eigen onderneming moeten runnen. “Familiebedrijven doen graag dingen zelf”, vat Bas van Eekelen het treffend samen.

Toch ontkomen ze er vaak niet aan. Vooral niet – wellicht verrassend – wanneer ze succesvol zijn. “Als de zaken goed gaan en je groeit, komen er in iedere fase omslagpunten”, schetst Eijssen, “van ondernemerschap naar professionaliteit of bijvoorbeeld van lokaal naar mondiaal.”

“We zeggen vaak: hoe ga je van kluitjesvoetbal naar positiespel, of van vriendenteam in de zaterdagamateurs naar de Champions League”, legt hij uit. “Dat vinden ze vaak niet leuk om te horen, maar dat is wel waar de uitdaging ligt. Zeker in combinatie met het behouden van de eigen ondernemerskracht en slagvaardigheid – want je wil ook niet doorslaan naar een procesgerichte bureaucratische organisatie.”

Specialist in familiebedrijven

Het is een van de bekende vraagstukken waarmee familiebedrijven – al dan niet met frisse tegenzin – aankloppen bij Gwynt. “Ondernemers die dan toch externe hulp inschakelen weten ons inmiddels te vinden”, aldus Van Eekelen. “We zijn de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot een vertrouwde partner voor familiebedrijven.”

“Er zijn natuurlijk wel andere partijen die werken voor familiebedrijven”, geeft hij aan, “maar die combineren het met accountancydiensten of doen het er een beetje bij. Wij hebben ons er echt in gespecialiseerd.”

“De afgelopen twee jaar realiseerden we twee derde van onze business bij familiebedrijven, veelal de grotere en vaak internationaal georiënteerde”, vult Eijssen aan. “Er is geen enkel ander adviesbureau in Nederland dat zoveel voor familiebedrijven werkt. En de resterende één derde bestaat grotendeels uit vergelijkbare ondernemingen waar private equity geheel of gedeeltelijk eigenaar is.”

Familiedynamiek

In de regel focussen de opdrachten van Gwynt zich op strategieontwikkeling en -realisatie, prestatieverbetering en waardecreatie. “We denken niet alleen mee over het plan, maar helpen ook bij de daadwerkelijke uitvoering”, aldus Van Eekelen. “We beginnen in de directiekamer, en eindigen op de werkvloer. Dat is echt essentieel voor onze aanpak en daar maken we – samen met de klant – het verschil.”

“Je bouwt ook een persoonlijke relatie op met het bedrijf én de familie.”

Wat het bureau volgens Eijssen en Van Eekelen verder onderscheidt, zijn de sterke industriekennis – met name binnen de retail, groothandel en food- en maakindustrie – en een diepgaand begrip van de bijzondere dynamiek van familiebedrijven.

“Die twee aspecten hangen ook sterk samen”, geeft Van Eekelen aan. “Wil je optrekken als vertrouwde partner, dan is het essentieel dat je helemaal thuis bent in de branche waarin bedrijven actief zijn, dat je volledig snapt hoe die wereld werkt en welke uitdagingen er spelen.”

Dat ook het begrijpen van de familiedynamiek belangrijk is, moge duidelijk zijn. “Een kort voorbeeld”, begint Eijssen: “Vaak werken we voor de nieuwe generatie die het bedrijf heeft overgenomen van hun vader. Dan willen we ook graag de moeder spreken om te weten hoe zij tegen haar kinderen – de nieuwe generatie – aankijkt.”

“Zij kent als geen ander de kwaliteiten en werkelijk ambities van de kinderen”, legt hij uit. “Dat zul je bij een corporate niet doen, maar zoiets is heel belangrijk om te begrijpen hoe de belangen binnen een familie in elkaar zitten.”

Partners voor het leven

Als je lange tijd samen optrekt, ga je ook een beetje op elkaar lijken. Zo zijn er inmiddels ook aardig wat gelijkenissen te ontdekken tussen het 30-koppige Gwynt en de familiebedrijven die het bedient. Neem de focus op de lange termijn.

“Familiebedrijven hebben een andere horizon”, vertelt Eijssen. “Ze kijken minder naar de kwartaalcijfers. Daar herkennen wij ons in. In ons werk voor opdrachtgevers richten we ons ook op de lange termijn, op oplossingen die duurzaam succes bieden.”

‘Schouder aan schouder’: Gwynt helpt familiebedrijven stappen zetten

Bas van Eekelen

Dat uit zich ook in langdurige relaties, voegt Van Eekelen toe. “Vaak zijn het partners voor het leven. Dan kan het best zijn dat we een tijd niet met ze samenwerken, maar we blijven in contact. En als ze hulp nodig hebben bellen ze meteen: ‘We hebben jullie weer nodig om de volgende stap te maken.’”

Hij hecht veel waarde aan het woord ‘partner’. “We staan echt schouder aan schouder. Hands-on en pragmatisch – ook dat hebben we gemeen met familiebedrijven. Samen maken we het verschil. Het woord consultant proberen we dan ook zo min mogelijk te gebruiken.”

En net zoals een familiebedrijf méér is dan alleen een bedrijf, gaat ook de band met Gwynt verder dan een pure opdrachtgever/opdrachtnemer-relatie. “Je bouwt ook een persoonlijke relatie op met het bedrijf én de familie”, aldus Eijssen. “Dat vinden onze mensen ook ontzettend waardevol.”

Samen stappen zetten

Het verklaart ook meteen wat het werken met familiebedrijven zo leuk maakt voor het team van Gwynt. “De meeste bureaus doen vooral opdrachten voor corporates en grote overheidsbedrijven, maar daar vind je niet diezelfde verwantschap en toewijding”, geeft Eijssen aan.

“Als je zo nauw en langdurig met familiebedrijven samenwerkt, weet je echt waar je het voor doet”, benadrukt Van Eekelen. “Je zet samen stappen. Het is zo mooi als je dan ziet wat je met elkaar bereikt, dat een klant zegt: ‘We hikten hier al tijden tegenaan en zonder jullie waren we hier nooit gekomen.’”

Dat er toch maar weinig bureaus zijn die zich richten op familiebedrijven, schrijven Eijssen en Van Eekelen deels toe aan het al genoemde bijzondere karakter van ondernemers. “Dat maakt het moeilijker”, aldus Eijssen. “Je moet weten hoe je daarmee omgaat.”

“Je moet voor ieder specialisme gewoon de beste partij hebben.”

Wanneer grote adviesbureaus wél werken voor familiebedrijven, blijken de twee werelden vaak dan ook te ver uit elkaar te liggen, ziet hij. “Dan ligt er een vuistdik rapport op tafel waar een ondernemer zich vaak geen raad mee weet. Als wij dan binnenkomen zie je de verlichting ontstaan: ‘Ah, nu snappen we het en kunnen we stappen maken.’”

In ketens denken

Dat Gwynt zo gespecialiseerd is, betekent wel dat het bureau niet altijd zelf de expertise in huis heeft die een opdrachtgever nodig heeft. Eijssen en Van Eekelen zien het absoluut niet als een probleem.

“Het is heel simpel”, stelt Eijssen: “Je moet voor ieder specialisme gewoon de beste partij hebben. En omdat je als bureau niet in alles de best kunt zijn, hebben wij de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in het opbouwen van een netwerk van gespecialiseerde partijen waarmee we samen optrekken. Ik denk dat we daarmee integraal gewoon een betere dienstverlening bieden. Zo werken we veel samen met andere adviseurs van het gilde van familiebedrijvenadviseurs.”

En waar Gwynt door de jaren heen wat trekjes van familiebedrijven heeft overgenomen, is dit een aspect waarin veel familiebedrijven volgens Van Eekelen wat van Gwynt kunnen opsteken. “Door die ondernemersmentaliteit – ‘we doen het graag allemaal zelf’ – zijn ze vaak wat gesloten. We proberen ze meer in ketens te laten denken, dat wordt steeds belangrijker in de hedendaagse economie.”

Bescheiden

Want waar traditie een drijvende kracht is binnen familiebedrijven, is het ook belangrijk dat ze zich blijven aanpassen aan de nieuwe wereld, die steeds sneller verandert. In de aanloop naar het twintigjarig jubileum van Gwynt, kijken Eijssen en Van Eekelen ernaar uit om familiebedrijven nog vele jaren te helpen met deze en andere uitdagingen.

En ook Gwynt zelf blijft leren. Wat dat betreft herkent Eijssen tot slot nog één karakteristiek die het bureau deelt met veel familiebedrijven. “We blazen niet zo hoog van de toren – we zijn vrij bescheiden. Dat is een mooie eigenschap, maar soms kunnen we ook iets té bescheiden zijn. Want we zijn gewoon heel goed in wat we doen, en dat mogen we soms best iets duidelijker laten blijken.”

More on: Gwynt
Netherlands
Company profile
Gwynt is a Netherlands partner of Consultancy.org