Cmotions en MIC trekken samen op in de goededoelensector
Cmotions heeft een partnership gesloten met Mobile Interaction Company, een bureau dat goede doelen en culturele organisaties helpt met fondsenwerving via smartphones.
Belangrijkste doelstelling van de samenwerking is het combineren van Cmotions’ expertise en ervaring met datagedreven werken en advanced analytics met de mobiele oplossingen van Mobile Interaction Company (MIC). Volgens Ronald Schouten, Sales Director bij MIC, levert dit een “win-win situatie” op voor alle betrokken partijen.
Door het partnership kan MIC een laag van datagedreven inzichten toevoegen aan alle stappen in de fondsenwerving-reis die het bureau faciliteert – van leadgeneratie en sponsoracties tot evenementen en collectes. Het bedrijf ondersteunt opdrachtgevers – tot de klantenkring behoren partijen als KWF, Hersenstichting, Jantje Beton en Rode Kruis – met technologie om onder meer werving via QR-codes en WhatsApp mogelijk te maken.
Het gebruik van mobile-first oplossingen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Inmiddels heeft meer dan 90% van de Nederlanders een smartphone, waardoor de mobiele telefoon een krachtig middel is om donateurs te bereiken. Daarnaast is een mobiel bij de meesten binnen handbereik, waardoor het effectief is in het activeren van mensen om snel en eenvoudig een financiële bijdrage te leveren.
Cmotions is al jaren betrokken in dit speelveld, als marketingadviseur en dataspecialist. Daarnaast heeft het bureau (onderdeel van Broad Horizon) ook een eigen dataplatform dat goede doelen- en culturele organisaties helpt met het verbeteren van de prestaties van hun collectanten door middel van het leveren van realtime inzichten.
“In het afgelopen halfjaar hebben we meegewerkt aan zes verschillende campagnes, en uit de cijfers blijkt dat collectanten na het ontvangen van triggers, significant hogere opbrengsten krijgen”, vertelt Stijn Kuijpers, Managing Consultant bij Cmotions.
Een lichtend voorbeeld hiervan is het Longfonds, dat eerder dit jaar een half miljoen ophaalde met een online collecteweek. Cmotions en MIC waren beiden betrokken bij de uitvoering van de campagne, en hielpen het Longfonds met zowel het bereiken van zijn doelgroep door mobiele kanalen, als met het optuigen van een ‘persoonlijke collecte journey’ voor de honderden collectanten en vrijwilligers.
Alle data zijn vervolgens slim geaggregeerd voor leidinggevenden. Zij kregen continu inzicht in de totale collecteopbrengst en konden hiermee waar nodig bijsturen en de campagne van uur tot uur perfectioneren.
Voor Cmotions en MIC smaakte deze succesvolle case naar meer en de twee bureaus besloten daarom om hun samenwerking naar een hoger niveau te tillen. Schouten: “Door de samenwerking met Cmotions kunnen we onze opdrachtgevers nog beter helpen bij het behalen van hun doelstellingen.”
Kuijpers over de samenwerking: “We zijn erg enthousiast dat we in MIC een partner hebben gevonden die inzichten uit data direct kan verwerken in gepersonaliseerde, mobiele journeys. Hiermee kunnen we goede doelen en culturele organisaties nóg beter helpen om structureel waarde te realiseren met data.”