Nederland is koning smartphone, Samsung groter dan Apple
Nieuw onderzoek uitgevoerd door Deloitte onder 2.000 Nederlanders geeft inzicht in de belangrijkste trends en de stand van zaken in de smartphonemarkt in ons land. De belangrijkste bevindingen in zes grafieken.
De marktpenetratie van Smartphones in ons land is de laatste jaren flink gegroeid – van minder dan 80% in 2015, naar 93% in 2018 en 95% anno 2021.
In bijna iedere leeftijdsgroep is de adoptie van smartphones gestegen, waarbij de grootste groei zichtbaar is in de leeftijdscategorie 55+.
Nederland loopt volgens Deloitte nu voorop als het land met de hoogste smartphone penetratie.
Veruit de meeste Nederlanders hebben een smartphone van Samsung of Apple – samen zijn de twee merken goed voor 72% van alle telefoons.
Apple is het populairste smartphone merk binnen de jongere leeftijdsgroepen, terwijl Samsung een hoger marktaandeel geniet binnen de 35+ leeftijdscategorieën.
Onder smartphonegebruikers heeft KPN van alle providers het grootste marktaandeel in ons land.
Uit eerder onderzoek blijkt dat vooral gamen aan populariteit wint op smartphones. Inmiddels wordt door Nederlanders voor meer dan 163 miljoen minuten gegamed op hun smartphone.