Omzet van telecomsector met €35 miljard gedaald in Covidjaar

07 januari 2021 Consultancy.nl

De Covid-19-pandemie had het afgelopen jaar een flinke impact op de wereldwijde telecomsector, die volgens onderzoek van Analysys Mason zo’n €35 miljard aan omzet heeft misgelopen. Hoewel de vooruitzichten voor 2021 beter zijn, gestimuleerd door de sterk groeiende activiteit in de segmenten ’connectiviteit’ en ‘werken op afstand’, zal het naar verwachting tot 2023 duren alvorens de sector terugkeert naar de omzetniveaus van vóór de crisis.

Uit het onderzoek van Analysys Mason komt naar voren dat de telecomindustrie in 2020 een daling van $43 miljard (€35 miljard) kende, in vergelijking met de cijfers van 2019. Dat komt neer op een totale omzetdaling van 2,7%.

Waar vrijwel iedereen het grootste deel van het jaar thuis moest blijven, zijn de inkomsten uit verschillende segmenten – zoals roaming, prepaid en spraak – allemaal teruggelopen. Wel heeft de pandemie geleid tot een enorme stijging van de vraag naar connectiviteit. Deze omzetgroei is echter niet groot genoeg is gebleken om de andere segmenten te compenseren.De wereldwijde telecomsector krijgt een klap van €35 miljard vanwege Covid-19

Een van de belangrijkste lessen van de lockdownmaanden van 2020 is geweest hoe cruciaal technologie-, telecom-, media- en entertainmentinnovatie zijn voor de bedrijfscontinuïteit van veel organisaties. En hoe belangrijk deze is voor het in contact kunnen blijven met vrienden en familie, het omarmen van nieuwe manieren van entertainment en leren, en voor het zorgen voor de gezondheid.

De prognose van Analysys Mason suggereert dat slechts ongeveer een derde van de omzet die in 2020 verloren is gegaan in 2021 zal worden terugverdiend. Ook stellen de onderzoekers dat dit niet voldoende zal zijn om de aanhoudende druk op telecomoperators te verlagen.

In een reactie op de cijfers gaf Stephen Sale, directeur Consumer Services van Analysys Mason, aan: “Veel operators zullen vanaf april met genoegen groei gaan rapporteren, maar we verwachten behoorlijk sombere tijden in 2021.”

Door het stopzetten van veel steunregelingen van de overheid die bedrijven het afgelopen jaar hebben geholpen het hoofd boven water te houden, zal er waarschijnlijk een toename zijn in het aantal faillissementen in de sector, zo stelde Sale.

En ook de laatste grote hoop voor de telecomsector, de uitrol van 5G-internet, bevindt zich momenteel op glad ijs, aangezien deze door de pandemie in 2020 behoorlijke hinder heeft ondervonden. Dat wil zeggen: de meeste implementaties van 5G bieden momenteel enkel een beperkte verbetering voor 4G-diensten.

Als gevolg van de opgelopen vertragingen stelt een groeiend aantal onderzoeken dat exploitanten mogelijk al een deel van het geld dat voor 5G was gereserveerd in de tussentijd aan andere gebieden hebben gealloceerd. Daardoor zijn implementaties nog verder vertraagd en ligt mogelijk een nog diepere crisis voor de sector op de loer.

Op de lange termijn blijft 5G echter een sterke groeibriljant en de telecomsector zou op basis van zijn sterke fundament in staat moeten zijn om sterker uit de crisis te komen, zeker gezien het feit dat technologie in een groeiende economie een almaar belangrijke rol zal spelen.

Telecombedrijven die in staat zijn te voorzien in de behoeften van de consument aan snelle, betrouwbare en veilige gebruikerservaringen, ondersteund door een flexibel en digitaal businessmodel, zullen naar verwachting goed gepositioneerd zijn voor toekomstige groei.