The Data Game laat medewerkers spelenderwijs kennismaken met datagedreven werken
Criminele organisaties oprollen én tegelijk de kracht van datagedreven werken ervaren – het kan nu met de nieuwe serious game van Cmotions.
Veel dataprofessionals zal het bekend in de oren klinken: het omzetten van data in waardevolle inzichten lukt prima, maar dan komt de volgende stap: hoe zorg je dat je collega’s ook optimaal gebruikmaken van deze inzichten? Zolang ze dat niet doen kun je de mooiste analyses op data loslaten, maar wordt er nog altijd niet datagedreven gewerkt.
Het overbruggen van de kloof tussen de data en de business blijkt knap lastig. Dit is waarom Cmotions The Data Game heeft ontwikkeld. De serious game richt zich niet op dataprofessionals, maar op hun collega’s. Zij worden meegenomen op een “toegankelijk en onvergetelijk avontuur in de wereld van datavisualisatie, segmentatie en voorspelmodellen”, aldus het data-adviesbureau.
The Data Game dompelt spelers onder in “een wereld vol misdaadbestrijding, mysterieuze vraagstukken en grenzeloze mogelijkheden van datavisualisatie- en analyse”, belooft Cmotions. “Jouw collega’s spelen de heldhaftige hoofdrol in een spannend avontuur waarin de kracht van data wordt gebruikt om criminele organisaties op te sporen en daarmee de leiders te pakken te krijgen.”
De spelers vormen teams van datadetectives en krijgen zo de kans om direct met gegevens te werken, mysteries te ontrafelen en breinbrekende puzzels op te lossen, en dat allemaal binnen een intuïtieve Power BI-interface.
Het moge duidelijk zijn: plezier en avontuur staan centraal in The Data Game, maar juist omdat spelen zich keer op keer heeft bewezen als een zeer effectieve manier om te leren. “Door zelf actief met data aan de slag te gaan, ervaren deelnemers de transformerende kracht die datagedreven inzichten teweeg kunnen brengen”, aldus Cmotions.
In de game worden spelers uitgedaagd om zélf na te denken hoe ze data kunnen inzetten. Zo zien ze met eigen ogen hoe ze hun interne processen kunnen verbeteren en inzichten kunnen verkrijgen zónder dat daar handmatig, tijdrovend werk voor nodig is.
The Data Game kan met vier tot wel honderdvijftig deelnemers worden gespeeld, en zowel online als op locatie. Een speelsessie duurt zo’n zestig tot negentig minuten en wordt begeleid door één of meerdere experts van Cmotions.
Het spel is ontwikkeld door The Analytics Lab. Eerder ontwikkelde de Cmotions-dochter al de PowerBI EscapeRoom om de vele mogelijkheden van deze visualisatietool te demonstreren. De goede ervaringen met die game inspireerden mede de ontwikkeling van The Data Game.