Cmotions helpt logistieke speler Eimskip bij data journey

04 januari 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Eimskip zag zich geconfronteerd met een snel groeiende berg aan data. Zodoende besloot de logistieke dienstverlener een strategie te (laten) ontwikkelen voor het beheer van al zijn data. De in IJsland gevestigde groep schakelde Cmotions en Delegate in voor ondersteuning.

Met een omzet van meer dan €800 miljoen is Eimskip een van de grotere Europese logistieke spelers gespecialiseerd in vrachtvervoer voor bevroren en gekoelde goederen. De groep, opgericht in 1914, opereert vanuit 50 kantoren in meer dan 20 landen en op vier continenten.

Vanuit de ambitie om een meer datagedreven organisatie te worden, werkte Eimskip samen met Cmotions en Delegate (twee dochterondernemingen van Broad Horizon) om een datastrategie te ontwikkelen en deze vervolgens ook te implementeren.

Logistieke groep Eimskip omarmt datagedreven manier van werken

Deze data journey werd afgetrapt met de strategieontwikkelingsfase. Daarin namen de consultants van de twee bureaus de huidige datastrategie en de ondersteunende capaciteiten binnen de organisatie onder de loep.

“Met behulp van ons Data Strategy-raamwerk hebben we samen een visie en groeipad ontwikkeld om de capaciteiten van Eimskip uit te bouwen tot een datagedreven organisatie”, vertelt Stijn Kuijpers, Managing Consultant bij Cmotions.

Data maturity assessment

De partners werkten vervolgens samen om een ‘data maturity assessment’ uit te voeren. Dit werd gedaan langs vier pijlers – mensen, organisatie, processen en technologie – en langs vijf expertisegebieden: datastrategie, automatisering, analytics, business intelligence en datamanagement.

“Het assessment gaf inzicht in de huidige staat van de organisatie en welke stappen genomen moesten worden om de datastrategie te realiseren”, aldus Kuijpers.

Een van de belangrijkste bevindingen was dat Eimskip zeker niet worstelde met het vinden van voldoende data. Integendeel, het bedrijf beschikte over zoveel gegevens dat de echte uitdaging erin bestond al deze gegevens te vertalen naar waardevolle inzichten, en vervolgens die inzichten te gebruiken om effectievere besluitvorming te stimuleren.

“De analyse deed ons inzien dat we niet meer gegevens hoefden te vinden, maar dat we ons meer moesten richten op het genereren van data die het bedrijf echt nodig had”, aldus Hilmar Karlsson, CIO bij Eimskip.

Vanuit de strategiefase werd het voor Eimskip tevens duidelijk dat echt datagedreven worden niet alleen draait om data en technologie. Karlsson: “Het simpelweg vervangen van oude technologie door nieuwe is niet genoeg. Deze reis vereist nieuwe manieren van werken met data en een datagedreven mindset voor zowel de IT-organisatie als voor de business die de gegevens gebruikt.”

Van strategie naar actie

Met een blauwdruk in de hand heeft Eimskip vervolgens verschillende stappen kunnen maken, gericht op het verbeteren van zijn datavolwassenheid. Dit omvatte: initiatieven om de IT-infrastructuur te moderniseren, het invoeren van een nieuwe cloud-gebaseerde technologie op het gebied van data science en de ontwikkeling van enkele proof of concepts.

Tegelijkertijd werden belangrijke stakeholders uit de business geïnformeerd over de waarde van het gebruik van data, en werden ambassadeurs aangewezen om initiatieven binnen hun werkveld te ondersteunen.

Met behulp van een scorekaart kan Eimskip nu de voortgang bijhouden van zijn datavolwassenheidsmodel, en kan het bovendien – een niveau dieper – alle initiatieven monitoren binnen zijn bredere datareis.

“We zijn blij met de ondersteuning die we hebben gekregen van Cmotions en Delegate. Ze hebben ons geholpen bij het ontwikkelen van het juiste plan en de juiste use cases om onze data journey tot een succes te maken”, zegt Karlsson, die zicht houdt op de verdere uitvoeringsfase.