De carrièreswitch van Adriaan Verhoeff naar data consultant

24 januari 2023 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Als data scientist aan de slag zonder een data-achtergrond? Klinkt op het eerste gezicht niet logisch, toch wist Adriaan Verhoeff deze carrièreswitch succesvol te maken.

Na het afronden van zijn opleidingen Communicatie- en Informatiewetenschappen in Utrecht stortte Adriaan zich in de wereld van online. Hij bracht zes jaar door bij een digital agency, waar hij zich specialiseerde in online marketing, content en search engine optimalisatie (SEO). Meer recent vervulde hij daar een leidinggevende rol als operationeel manager.

In deze jaren kwam Adriaan in toenemende mate in aanraking met data science. “Zowel intern binnen de agency – met als doelstelling om de operational excellence te verbeteren – als extern bij klanten”, blikt Adriaan terug.

Adriaan Verhoeff, Consultant, Cmotions

“Ik heb in mijn werk ondervonden dat een optimale inzet van data, bedrijven en organisaties helpt hun doelen te bereiken. Data vervult een sleutelrol in het succesvol optimaliseren van bedrijfsprocessen zoals onder andere human resources, klanttevredenheid en capaciteitsverdeling. Kortom, met data kun je écht ‘impact’ maken.”

Voor Adriaan smaakte die ervaring naar meer en hij besloot om zich volledig in de wereld van data te storten. Omdat hij genoot van zijn rol, waarin hij opdrachtgevers een externe blik leverde, was zijn keuze voor de ‘consultancy’ dan ook snel gemaakt. “De ‘ambacht’ van consultancy trekt me, maar maakte ook het feit dat ik veel voldoening kan halen uit het vooruit helpen van organisaties en teams.”

Zijn loopbaanambities hebben hem gebracht naar Cmotions, een van de leidende data science bureaus van ons land. Inmiddels drie maanden aan boord, kijkt Adriaan vol tevredenheid terug op zijn besluit. “Er is zo veel expertise aanwezig binnen Cmotions, ik kan me geen betere plek voorstellen om veel over data te leren.”

Een andere groot pluspunt dat Adriaan bij Cmotions ervaart, is de verscheidenheid van de klantenportefeuille van het bureau – en dus ook het werk van consultants. Cmotions werkt met corporates tot mkb-bedrijven, en van overheden tot non-profits. Immers, “data is overal van meerwaarde. Het is een relevant, groeiend werkveld met een mooi toekomstperspectief en is over de breedte van onze maatschappij inzetbaar.”

Maar in een wereld waarin het uiteindelijk draait om mensenwerk, is een persoonlijke klik met collega’s net zo belangrijk. Tussen Adriaan en Cmotions zit dat wel goed. “Mijn eerste indruk? Er werkt hier een ontzettend leuke groep mensen die samen een bedrijf vormen met een zuivere kijk op de wereld en de rol die het daarin wil spelen. De ontvangst was warm en behulpzaam. Ik heb heel veel zin in de reis die is begonnen!”