Longfonds haalt half miljoen op met online collecteweek

12 juni 2020 Consultancy.nl

Vorige maand hield het Longfonds een online collecteweek. Uit noodzaak, want in de 1,5-metersamenleving kan de jaarlijkse huis-aan-huis college geen of beperkte doorgang vinden. 

Met een totale opbrengst van bijna een half miljoen – €467.050 – kijkt het Longfonds terug op een geslaagde collecte. Sterker nog, “We zijn ontzettend trots dat we dit, met beperkte voorbereidingstijd, voor elkaar hebben gekregen. Onze speciale dank gaat uit naar alle vrijwilligers… Waanzinnig om te zien hoe jullie hebben geschakeld naar de online collecte. Samen hebben we er een succes van gemaakt!” 

Een groot deel van de opgehaalde bijna vijf ton wordt uitgegeven aan wetenschappelijk onderzoek naar chronische longziekten. Want in het coronatijdperk is aandacht voor longonderzoek meer dan ooit nodig, zo stelt het Longfonds. Nederland telt circa 1,2 miljoen mensen met een longziekte, en zij voelen zich in deze tijden extra kwetsbaar – vooral de chronische patiënten. 

Nieuwe manier van werken

De online actie moest in een razendsnel tempo worden opgetuigd. Het Longfonds werd hierbij ondersteund door Cmotions, data & analytics-partner van het Longfonds, en Mobile Interaction Company, een specialist in digitale fondsenwerving. Dankzij een ‘persoonlijke collecte journey’ zijn collectanten in staat gesteld om gemakkelijk mobiel te collecteren. Door een persoonlijke link via bijvoorbeeld WhatsApp te versturen, konden zij hun netwerk uitnodigen om te doneren. Longfonds haalt half miljoen op met online collecteweekEen belangrijke onderscheidende factor vormde het creëren van betrokkenheid onder collectanten. Op hun unieke, persoonlijke portal zagen collectanten realtime hun eigen collecteopbrengst én de totale opbrengst binnen hun eigen woonplaats. Dit inzicht stimuleerde en motiveerde de online collectanten bij het uitvoeren van hun belangrijke taak.

Cmotions zorgde dat online donaties vanaf het betaalplatform realtime werden verwerkt tot een unieke ‘collectestatus’ per collectant. Hierdoor kon de meest actuele opbrengst aan een collectant worden getoond op zijn/haar unieke portalpagina. 

“Je mag deze oplossing dus beschouwen als een zeer flexibele ‘stekkerdoos’ die in korte tijd een stabiele en snelle verbinding heeft weten te leggen tussen de collectantenportal en online donaties”, legt Stijn Kuijpers, Managing Consultant bij Cmotions, uit.

Voor het Longfonds werd door de consultants een macro-dashboard verzorgd, dat er voor zorgde dat leidinggevenden realtime inzicht kregen in de totale collecteopbrengst. Kuijpers: “Niet alleen in totaal, maar bijvoorbeeld ook per collectantsegment en per kanaal. Doordat we nog andere betaalmethoden als brondata aan het dashboard hebben toegevoegd, ontstond een integraal beeld van de collectecampagne.” Het dashboard werkte aanstekelijk. Voor vele marketers was dit het eerste dat ze iedere ochtend bekeken.

“We zijn erg blij dat we hebben mogen bijdragen aan de digitale transformatie die het Longfonds in deze korte periode heeft doorgemaakt. We zijn ervan overtuigd dat de online collecte een blijvend instrument is voor fondsenwervers in Nederland, ook na de coronacrisis”, laat Kuijpers weten.

In een bericht op de site laat het Longfonds weten dat het online collecteren voor herhaling vatbaar is. Toch blijft de collecte aan de deur een belangrijk kanaal, “daarom kijken we de komende tijd of er mogelijkheden zijn om de huis-aan-huis-collecte, samen met andere gedupeerde fondsen, op een ander moment door te laten gaan”.

More on: Cmotions
Netherlands
Company profile
Cmotions is a Netherlands partner of Consultancy.org