Data science-bureau Cmotions sluit zich aan bij Broad Horizon
Broad Horizon heeft adviesbureau Cmotions overgenomen. Door de krachtenbundeling kan de aanbieder van IT-oplossingen zich positioneren als een nog bredere dienstverlener op het snijvlak van digital, business intelligence en operational excellence.
Door de overname van Cmotions door Broad Horizon, een specialist in onder meer cloud, managed hosting, digitale werkplekken, security en bedrijfsapplicaties zoals ERP en CRM, ontstaat volgens de twee partners een “unieke speler in de Benelux met volledig geïntegreerde oplossingen op gebied van enterprise-applicaties, cloud en data analytics.”
Cmotions is een advies- en implementatiebureau gespecialiseerd in oplossingen op het snijvlak van advanced analytics en data science. Het Amersfoortse adviesbureau helpt grote bedrijven en organisaties bij de transformatie naar een datagedreven organisatie, daarnaast verzorgt het bureau de werving en selectie van dataprofessionals en biedt het trainingen aan.
Broad Horizon is met een team van zo’n 400 medewerkers een middelgrote aanbieder (omzet van €65 miljoen) van IT- en cloudoplossingen voor vooral mkb-ondernemingen in de Benelux.
De uitbreiding stelt Broad Horizon beter in staat om zijn opdrachtgevers te ondersteunen bij datagedreven verandering, om zo hun adaptief vermogen en concurrentiekracht duurzaam te vergroten. “Elk bedrijf met data, gaat die data straks ook continu analyseren op patronen”, legt Broad Horizon-oprichter Rudolf Meijer uit.
Toegevoegde waarde
Terwijl het gebruik van data kan leiden tot onderscheidend vermogen, “ontbreekt het ondernemingen aan ervaring om beschikbare data om te zetten in inzichten en deze toe te passen op businessvraagstukken”, aldus Meijer. Precies op dat vlak ligt de kracht en toegevoegde waarde van Cmotions, zo stelt de bestuurder.
“Cmotions legt de relatie tussen data, inzichten, toepassingen en businessdoelstellingen en verzorgt voor haar opdrachtgevers steeds vaker ook de technische realisatie en de inbedding in een bestaande architectuur en infrastructuur. Met Cmotions hebben we alle kennis en kunde in huis om voor en samen met onze klanten gestructureerd dat inzicht te creëren en te benutten, zodat ze er beter in slagen altijd een stap vóór te blijven.”
Zo helpt Cmotions bijvoorbeeld IKEA met het in kaart brengen van het gedrag van klanten, waarmee de meubelgigant zijn diensten en producten beter kan afstemmen op de wensen. Met kunstmatige intelligentie en dashboarding helpt het bedrijf verzekeraar VIVAT bij het beter opsporen van fraude en het stroomlijnen van het contactcenter.
Als gevolg van de deal hebben de twee oorspronkelijke Cmotions-oprichters – Coos Keijser en Ronald Wiekenkamp – het bedrijf begin deze maand verlaten. De overige partners (waaronder Kees Groenewoud) en het volledige team (circa 60 professionals) maken wel de overstap naar Broad Horizon.
“Voor Cmotions biedt de overname de kans om opdrachtgevers meer integraal en dus slagvaardiger te kunnen ondersteunen in het toepassen van data science”, stelt Groenewoud. “Ook kunnen we door deze stap naast de top 200-organisaties ook middelgrote organisaties ondersteunen bij hun ambities en uitdagingen op het gebied van data science.”
Tegenover het FD laat Meijer weten de komende tijd meer overnames te gaan doen, al benadrukt hij daarvoor wel voldoende tijd te willen nemen. Ook moeten de culturen volgens de Broad Horizon-oprichter goed op elkaar aansluiten.