Burgers prefereren email contact boven social media

29 december 2014 Consultancy.nl

Social media worden steeds populairder en ook gemeentes maken er in hun communicatie met burgers steeds vaker gebruik van. De gemeente Bellingwedde tweet, Den Haag gebruikt YouTube, Goes visualiseert hun boodschap via Pinterest, en de gemeente Rotterdam deelt content via Slideshare. Burgers verkiezen echter nog altijd communicatie via traditionele kanalen als e-mail en nieuwsbrieven, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Necker van Naem.

Eerder dit jaar lanceerde Peter Joosten, adviseur bij Necker van Naem, een onderzoek naar de communicatievoorkeuren van burgers met hun gemeente. Belangrijkste onderzoekvraag: hoe denken burgers over social media als communicatiekanaal, en hoe verhoudt dit zich tot de andere traditionele en moderne kanalen?

Hoe denken burgers over social media als communicatiekanaal

Voorkeurskanalen
In het onderzoek werd gekeken naar de voorkeurskanalen van burgers wanneer zij ofwel informatie van gemeenten ontvangen, of zelf contact opnemen. En ook werd binnen die groepen onderscheid gemaakt tussen burgers die gebruik maken van social media en burgers die dit (nog) niet doen. Daarbij valt allereerst op dat – niet geheel verrassend – burgers die social media gebruiken hun informatie van gemeentes vaker willen ontvangen via social media (12%) dan niet-social media gebruikers (1%). Ook bij burgers die zelf contact opnemen is een soortgelijke verdeling te zien (8% vs. 1%). Toch komt naar voren dat de social media gebruikers – zowel bij informatie ontvangen als zelf contact opnemen – een grotere voorkeur hebben voor de overige traditionele kanalen.

Email en nieuwsbrief populairst
Zo verkiest bij het ontvangen van informatie zo’n 37% van de social media gebruikers een (email)nieuwsbrief, een persoonlijke brief (17%) of een huis-aan-huis krant (15%) boven de social media kanalen. En bij het zelf contact opnemen met de gemeente wordt de meeste voorkeur gegeven aan een email sturen (42%), contact via de website van de gemeente (18%), telefonisch contact (16%) of een persoonlijk bezoek aan de gemeente (9%). Ook de niet-social media gebruikers kiezen massaal voor email (44%) met als tweede voorkeurskanaal telefonisch contact (20%).

Favoriete kanalen van burgers

Conclusie
Social media gebruik bij het contact met gemeenten groeit duidelijk in populariteit en gemeenten dienen hierop in te spelen en moeten richting de toekomst hun social media kanalen blijven ontwikkelen, luidt het advies van de onderzoekers. Daarbij moeten zij echter de overige kanalen niet uit het oog verliezen en wordt hen aangeraden het nieuwsbriefbestand verder uit te bouwen. Want ondanks de toenemende populariteit van social media, verkiezen burgers nog altijd de traditionele kanalen. 

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup