Burgers prefereren email contact boven social media

29 december 2014 Consultancy.nl

Social media worden steeds populairder en ook gemeentes maken er in hun communicatie met burgers steeds vaker gebruik van. De gemeente Bellingwedde tweet, Den Haag gebruikt YouTube, Goes visualiseert hun boodschap via Pinterest, en de gemeente Rotterdam deelt content via Slideshare. Burgers verkiezen echter nog altijd communicatie via traditionele kanalen als e-mail en nieuwsbrieven, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Necker van Naem.

Eerder dit jaar lanceerde Peter Joosten, adviseur bij Necker van Naem, een onderzoek naar de communicatievoorkeuren van burgers met hun gemeente. Belangrijkste onderzoekvraag: hoe denken burgers over social media als communicatiekanaal, en hoe verhoudt dit zich tot de andere traditionele en moderne kanalen?

Hoe denken burgers over social media als communicatiekanaal

Voorkeurskanalen
In het onderzoek werd gekeken naar de voorkeurskanalen van burgers wanneer zij ofwel informatie van gemeenten ontvangen, of zelf contact opnemen. En ook werd binnen die groepen onderscheid gemaakt tussen burgers die gebruik maken van social media en burgers die dit (nog) niet doen. Daarbij valt allereerst op dat – niet geheel verrassend – burgers die social media gebruiken hun informatie van gemeentes vaker willen ontvangen via social media (12%) dan niet-social media gebruikers (1%). Ook bij burgers die zelf contact opnemen is een soortgelijke verdeling te zien (8% vs. 1%). Toch komt naar voren dat de social media gebruikers – zowel bij informatie ontvangen als zelf contact opnemen – een grotere voorkeur hebben voor de overige traditionele kanalen.

Email en nieuwsbrief populairst
Zo verkiest bij het ontvangen van informatie zo’n 37% van de social media gebruikers een (email)nieuwsbrief, een persoonlijke brief (17%) of een huis-aan-huis krant (15%) boven de social media kanalen. En bij het zelf contact opnemen met de gemeente wordt de meeste voorkeur gegeven aan een email sturen (42%), contact via de website van de gemeente (18%), telefonisch contact (16%) of een persoonlijk bezoek aan de gemeente (9%). Ook de niet-social media gebruikers kiezen massaal voor email (44%) met als tweede voorkeurskanaal telefonisch contact (20%).

Favoriete kanalen van burgers

Conclusie
Social media gebruik bij het contact met gemeenten groeit duidelijk in populariteit en gemeenten dienen hierop in te spelen en moeten richting de toekomst hun social media kanalen blijven ontwikkelen, luidt het advies van de onderzoekers. Daarbij moeten zij echter de overige kanalen niet uit het oog verliezen en wordt hen aangeraden het nieuwsbriefbestand verder uit te bouwen. Want ondanks de toenemende populariteit van social media, verkiezen burgers nog altijd de traditionele kanalen. 

More on: Necker
Netherlands
Company profile
Necker is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Necker is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.