SP, GroenLinks en VVD voeren meeste campagne

02 maart 2015 Consultancy.nl

In aanloop naar de Statenverkiezingen hebben ChristenUnie-raadsleden de laagste animo om campagne te voeren. Raadsleden van SP en GroenLinks zijn het actiefst, en zullen meer dan twee keer zo veel tijd in het veld spenderen ten opzichte van de christelijke socialisten. Dat blijkt uit onderzoek onder de raadsleden van nationale partijen. Flyeren blijkt het populairste campagnemiddel.

Op 18 maart aanstaande gaat Nederland naar de stembus voor de Statenverkiezingen waarbij de provinciaal bestuurders voor de komende periode gekozen worden. Om zoveel mogelijk kiezers te trekken voeren de politieke partijen die provinciaal actief zijn de komende weken campagne. Om inzicht te krijgen in de strategieën van de politici deed adviesbureau Necker van Naem onderzoek naar de campagnes van alle nationale partijen. Alleen provinciaal opererende partijen werden niet meegenomen in het onderzoek.

Tijd die raadsleden aan plitieke campagne voeren

ChristenUnie slechts 2,7 uur de straat op, PvdA onder gemiddeld
Gemiddeld gaan de raadsleden van nationale politieke partijen per week 4,4 uur de straat op om campagne te voeren. PvdA lijkt niet veel zin te hebben in de Statenverkiezingen. De sociaaldemocraten gaan ‘slechts’ 3,7 uur per week de straat op, 0,7 uur minder dan het gemiddelde. Alleen CDA (3,6) en ChristenUnie (2,7) gaan minder uren per week aan hun campagnes besteden. SP-raadsleden steken de meeste tijd in hun provinciale campagnes en gaan zo’n 7,4 uur per week besteden aan het werven van kiezers – 174% meer dan ChristenUnie. Daarna volgt GroenLinks met 5,5 uur per week. VVD houdt precies het gemiddelde aan.

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen verloor de PvdA veel zetels en ook nu staat de partij er minder rooskleurig voor in de peilingen. De Statenverkiezingen zijn ook doorslaggevend voor de invulling van de Eerste Kamer, en dus de stabiliteit van het huidige Kabinet. Als de Eerste Kamer gevuld raakt met oppositiepartijen dan wordt het een lastige klus voor het Kabinet om wetsvoorstellen aan te nemen. Om deze redenen is het lage aantal campagne-uren per week des te opvallend. Roel Freeke, directeur van Necker van Naem en betrokken bij het onderzoek, noemt dit het ‘bandwagon-effect’. Politieke partijen die op verlies staan lijken vaker niet alles te willen geven bij het campagnevoeren om zo het tij te keren, omdat motivatie daarvoor ontbreekt.

Belang van campagnemiddelen

Ik ga campagne voeren en ik neem mee…
Flyers zijn het populairste campagnemiddel voor de Statenverkiezingen 2015. 79% van de raadsleden die deelnamen aan het onderzoek zeggen pamfletjes te gaan uitdelen aan het grote publiek. Na flyeren is langs de deuren gaan de meest populaire manier van campagne voeren. Bijeenkomsten bijwonen is veel minder in trek – slechts 29% zegt toe op deze wijze campagne te gaan voeren. Het ophangen van posters wordt door net minder dan de helft van de raadsleden genoemd als te gebruiken campagnemiddel, daarmee 30% minder populair dan flyeren.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup