DOC Advies verandert bedrijfsnaam naar Morgens
DOC Advies, een boutique managementbureau gespecialiseerd in proces- en verandermanagement, heeft een rebranding doorgevoerd. Het adviesbureau opereert sinds vanmorgen onder de naam ‘Morgens’. Tegelijk met de naamswijziging heeft Morgens ook een nieuw kantoor betrokken in Leiden.
De naamswijziging komt niet onverwacht voor de markt, vorige week schreef Consultancy.nl al over de aanstaande rebranding van DOC Advies. Frank van Berkel, mede-oprichter van DOC Advies en partner, licht de achtergrond van de rebranding toe: “Als bureau zijn wij de afgelopen jaren sterk veranderd. We doen andersoortige opdrachten, zijn veel meer bezig met het begeleiden van organisatietransitie. Het echte advieswerk doen wij nauwelijks meer. Bij deze ontwikkelingen past een nieuwe naam.”
Van Berkel voegt toe dat het businessmodel en de markten waarin DOC Advies werkt onveranderd blijven. “Met DOC Advies hebben we opdrachtgevers in de publieke sector, in de zorg en bij banken en verzekeraars 12 jaar ondersteund met het opzetten en uitvoeren van verbetertrajecten. Dit zetten wij voort in Morgens”.
Wat wel verandert als gevolg van de nieuwe branding is de slogan van de organisatie. DOC – de afkorting van Drivers of Change – werd gekozen omdat de naam het aanjagen van veranderingen belichaamt. De nieuwe slogan wordt gecentreerd rondom het thema ‘Vooruitgangskracht’, aldus van Berkel. “Wij helpen organisaties met het slagvaardiger maken van hun bedrijfsvoering, met als uiteindelijke doel om morgen sterker te zijn dan vandaag. Dit noemen we Vooruitgangskracht”.
Nieuw kantoor
Tegelijk met de rebranding betrekt Morgens vandaag ook een nieuw kantoor. Het oude pand in Roelofarendsveen is verruild voor Leiden, op een bedrijventerrein vlakbij Leiden Lammenschans. “we verhuizen naar een prachtige plek! Een kantoor dat volledig is gericht op Het Nieuwe Werken, met een cafe-restaurant, veel flexibele werkplekken en vergaderruimtes in allerlei maten. Een plek waar wij beter dan voorheen klanten kunnen ontvangen, ook voor het geven van trainingen en workshops”.
Klanten en relaties van DOC Advies / Morgens zijn vanochtend via een email op de hoogte gesteld van de naamswijziging en verhuizing.
Rebranding binnen de adviesbranche
Naamswijzigingen komen vaker voor binnen de adviesbranche. De inkorting van PwC en EY van respectievelijk PricewaterhouseCoopers en Ernst & Young zijn een van de bekendste voorbeelden. Maar er zijn ook diverse voorbeelden van bedrijven die hun naam compleet hebben veranderd. Zo besloot Answerthink in 2008 hun naam te rebranden naar The Hackett Group en eerder dit jaar werd bijvoorbeeld Atos Interim Management gerebrand naar Schaekel & Partners (na een MBO). In de meeste gevallen worden rebrandings doorgevoerd tegelijk met een mijlpaal, zoals na een fusie of overname (bijv. de koper laat de naam van de gekochte organisatie vallen) en na een doorstart (bijv. VLDV werd onlangs gerebrand naar You Improve).