VODW lanceert digitale adviestak: VODW Digital
Consulting op het gebied van digitale transformaties is een van de snelst groeiende sectoren binnen de adviesbranche. Dit is uiteraard door adviesbureaus niet onopgemerkt gebleven, met als gevolg dat digitale praktijken als paddenstoelen uit de grond schieten. En nu is het de beurt aan Nederland, met VODW als voorloper. Het strategie en marketing adviesbureau uit Leusden heeft VODW Digital gelanceerd, en treedt hiermee in de voetsporen van grote internationale consultingorganisaties zoals Booz & Company, Capgemini Consulting en Deloitte.
Digitale consulting
Recente marktanalyses van analistenbureau Kennedy laten zien dat digital consulting groei als kool. Over het algemeen wordt een jaarlijkse marktgroei verwacht van gemiddeld 6% tot zelfs double-digit groei – afhankelijk van de geografische regio. Digital strategy consulting, het meest prestigieuze gebied binnen digital, neemt naar verwachting toe met 7% per jaar tot 2015, en zal dan goed zijn voor een omzet van $10,74 miljard wereldwijd.
De forse marktgroei heeft geleid tot massale uitbreidingen van het dienstenaanbod. Zo heeft big 4 kantoor Deloitte medio vorig jaar Deloitte Digital gelanceerd, een afzonderlijke praktijk die zich puur richt op digitale transformaties. Concurrent Capgemini Consulting, volgens Kennedy wereldwijde marktleider op het gebied van digital consulting, heeft zelfs zijn complete strategie rondom digital gebouwd. De trend is echter ook opgepikt door strategy consultants. Zo heeft Booz eind vorig jaar ‘Booz Digital’ gelanceerd en heeft A.T. Kearney een nieuwe digital business unit (‘A.T. Kearney Digital Business’) in het leven geroepen naast de bestaande traditionele consultancygebieden.
VODW Digital
In Nederland is VODW nu het eerste adviesbureau dat een afzonderlijk ‘Digital’ label introduceert. “We merkten in ons advieswerk dat er vanuit opdrachtgevers een grote vraag is naar een geïntegreerde dienstverlening op het gebied van digitalisering” zegt Patrick Ruijs, Managing Partner van VODW, tegenover Consultancy.nl. “Dit was aanleiding voor ons om onze digitale expertise te bundelen in een apart label – VODW Digital”.
VODW Digital gaat opdrachtgevers helpen met het vergroten van hun digitale impact, aldus Ruijs. Het betreft ondersteuning in alle fases van een digitale transformatie: van strategie tot en met realisatie en van user experience tot duurzame verandering, “altijd met de klant als uitgangspunt”.
Aanpak
De aanpak van VODW Digital is gecentreerd rondom drie pijlers. Ten eerste kijkt de aanpak naar het strategische landschap, en houdt rekening met markt-, klant- en overige trends binnen de externe omgeving. Zodra de overkoepelende strategie is bepaald, wordt ook gekeken naar strategische beslissingen die gemaakt moeten worden op het gebied van marketing & sales, innovatie en operaties.
Met een duidelijk gedefinieerde en breed gedragen strategie, richt de aanpak zich dan op het definiëren van de klantverwachting en vertaalt deze vervolgens naar de ‘impact’ op de organisatie. Om dit te realiseren, heeft VODW een raamwerk ontwikkeld, bestaande uit zes bouwstenen. Het hart van het model is de digitale consumentenervaring en de digitale operaties die nodig zijn voor de realisatie – het belangrijkste is dat er een integrale aansluiting is tussen de twee. Tussen deze twee factoren ligt een laag van ‘Analytics’, die de motor is voor effectieve besluitvorming door de vooruitkijkende intelligentie die het de beslissers biedt. Tenslotte, rondom het model ligt de laag ‘People’, ‘Organisation’ en ‘Technology’ – de hefbomen die nodig zijn voor de succesvolle oplevering van digitale strategie.
De laatste pijler richt zich op het doorvoeren van verandering en ervoor zorgen dat de verandering binnen de organisatie verankerd wordt. De belangrijkste elementen van deze fase zijn het boeken van concrete resultaten door ‘korte maar effectieve sprints’, het versnellen van de digitale verandering door het verbinden van mensen en het borgen van kennis en kunde door training, zowel klassikaal als on the job.
Groeiend team
Het team van VODW Digital bestaat uit inmiddels uit zeven adviseurs, bevestigt Martijn Ollefers, die samen met Nienke Gruppelaar verantwoordelijk is voor VODW Digital. “De consultants hebben allerlei relevante expertises, variërend van online marketing tot customer experience en customer intelligence. Zowel met een achtergrond binnen strategische consultancy als binnen het bedrijfsleven” aldus Ollefers. “Maar het team is vanwege de sterke klantvraag sterk groeiende” sluit hij af.
Interesse om te werken bij VODW Digital? Zie de pagina VODW Vacatures voor de mogelijkheden.