Marktanalyse van Digital Strategy Consulting Landschap

08 juli 2013 Consultancy.nl

Digital strategy consulting is wereldwijd gezien één van de snelst groeiende segmenten binnen de adviesbranche. Terwijl het wereldwijde groeipercentage van de consultancy markt in zijn geheel rond de 2% is en zelfs negatief in Europa, groeit het digitale strategy consulting segment als kool. In de komende drie jaar groeit de markt naar verwachting van $9,33 miljard naar $10,74 miljard, een stijging van meer dan 7% per jaar. Dat blijkt uit een marktanalyse van Kennedy Research.

Definitie

Digital Strategy wordt gedefinieerd als de integratie van digitale technologieën in business strategieën en operaties op een dusdanige manier waardoor de value chain compleet wordt getransformeerd (business processen, end-to-end integratie). Door de multi-disciplinaire aard van digital strategy, combineert de dienstverlening proposities van het strategie- (digital strategy, sales & marketing strategy), technologie- (analytics, Big Data, mobile, social media) en operations segment (business processes, end-to-end integration).

Markt

Volgens Kennedy staat de Digital Strategy Consulting markt nog in de kinderschoenen. In 2011 werd de Digital Strategy Consulting markt op een waarde van $7.71 miljard geraamd. Rond 2015 zal dit gegroeid zijn naar $10.74 miljard, wat neerkomt op een Compounded Annual Growth Rate (CAGR) van zo’n 9%.
 
Digital Strategy Consulting Market 1

Deelgebieden

In het Digital Strategy Consulting segment maakt Kennedy onderscheid tussen drie type diensten:

  • Digital Transformation: strategische activiteiten die digital strategy vormgeven en een businessimpact hebben op de value chain
  • Customer-facing: projecten op het gebied van sales & marketing, zoals eCommerce, multichannel management, mobile, online en social
  • Operational Productivity: projecten die operations verbeteren, zoals business process reengineering of back-office optimalisaties van digitale processen

Customer-facing is verreweg het grootste deelgebied, dat meer dan de helft (68%) van de totale omzet beslaat. Het Operational Productivity segment heeft de grootste CAGR (15.4%; 2011 – 2015) aangezien van klanten wordt verwacht dat ze massaal consultants inhuren om hun back-office transformaties als gevolg van de digitalisering te ondersteunen.
 
Digital Strategy Consulting Market 2

Volwassenheid

Ondanks de hoge groei is de markt over het algemeen nog relatief onvolwassen. “We staan nog aan het begin van de digitale lifecycle” aldus de analisten. Dit is ook te zien aan de grootte in vergelijking met andere segmenten – op dit moment neemt digital strategy minder dan 10% van de algemene Strategy & Operations (S&O) consulting markt voor haar rekening.
 
De vooruitzichten voor Digital Strategy Consulting zijn rooskleurig. “Als digitale technologieën inderdaad een derde industriële revolutie triggeren, dan zullen S&O adviesfirma’s de ambitie hebben om het aandeel van digitale strategy in verhouding tot hun algehele consulting business tot 50% te laten stijgen.

Adviesbureaus

Consultancykantoren die het beste presteren op het gebied van digital strategy consulting zijn volgens Kennedy Capgemini Consulting, Booz & Company en Deloitte. Zie het bericht ‘Concurrentieanalyse Digital Strategy Consulting markt’ voor meer informatie.
 
Overige recente marktanalyses van de consultancybranche:
- Marktanalyse Amerikaanse consultancymarkt
- Marktanalyse consultancymarkt Sub-Saharisch Afrika
- Marktanalyse van Human Capital Strategy Consulting
- Sustainability consulting groeimarkt in adviesbranche