Concurrentieanalyse Digital Strategy Consulting markt

27 mei 2013 Consultancy.nl

Capgemini Consulting, Booz & Company en Deloitte zijn wereldwijd gezien de top adviesbureaus op het gebied van ‘Digital Strategy Consulting’. Dit blijkt uit een concurrentieanalyse van Kennedy Research, een analist gespecialiseerd in de adviesbranche. De traditionele strategiekantoren, zoals McKinsey, BCG en Bain, verliezen terrein binnen dit consulting segment.
 
Megatrend
Digital Strategy wordt gedefinieerd als de integratie van digitale technologieën in business strategieën en operaties op een dusdanige manier waardoor de value chain compleet wordt getransformeerd. Het wordt gezien als één van de belangrijkste trends van de komende jaren, aangezien het bedrijven de mogelijkheid biedt om substantieel concurrentievoordeel binnen diverse schakels van de value chain te behalen. Een recent onderzoek onder bestuurders onderstreept de financiële impact van een solide digitale strategie – leiders op het gebied van digitalisering presteren op basis van diverse financiële kerngetallen beter dan hun concurrenten, waaronder 9% meer omzet en 26% hogere winstgevendheid.
 
Digital Strategy Consulting
Door de multi-disciplinaire aard van digital strategy zien de analisten van Kennedy ‘Digital Strategy Consulting’ als een multi-service marktplaats, die traditionele strategy consulting vaardigheden combineert met de implementatie-expertise op het gebied van operaties en technologie. Om de capaciteiten van consulting organisaties m.b.t. digital strategy diensten in kaart te brengen, beoordeelde Kennedy bedrijven op 10 factoren*. Scores werden bepaald op basis van een analyse van het dienstenaanbod, uitgevoerde projecten en interviews met analisten, consultants en klanten. De consultancy bedrijven werden daarna in een grafiek verwerkt met twee dimensies – breedte van diensten en diepte van diensten.
 
Digital Strategy Consulting Landscape
 
Volgens de analisten komt Capgemini Consulting als duidelijke winnaar naar voren. Het adviesbureau dankt deze notering aan het feit dat het het diepste aanbod van Digital Strategy Consulting heeft, een gevolg van de nieuwe gefocuste strategierichting die twee jaar geleden werd ingezet. In 2010, besloot de strategy en management consulting tak van Capgemini om haar complete consulting dienstenaanbod te centreren rondom digital strategy, waardoor Capgemini Consulting zich als enige tussen de grote wereldwijde spelers een zogenaamde ‘Digital Specialist’ mag noemen.
 
Zie het bericht ‘Capgemini Consulting marktleider in Digital Strategy Consulting’ voor meer informatie over de beoordeling van Capgemini Consulting.
 
De andere twee consultancybureaus die een plek in het top kwadrant (‘vanguard’) innemen zijn Booz & Company and Deloitte. Beide bedrijven hebben sterke ‘Digitale Praktijken’ opgebouwd, met het vermogen om end-to-end diensten van strategie tot ontwerp, uitvoering en integratie te leveren. De twee adviesbureaus hebben hun hoge positie ook te danken aan recente overnames – Booz kocht Axon Advisory eind 2012 en Deloitte nam mobiele specialist Ubermind over begin vorig jaar.

Challengers
Accenture en IBM worden door Kennedy gezien als 'challengers' - bedrijven die op termijn kunnen uitgroeien tot marktleiders. Door de recente overnames van Fjord en Acquity Group, die niet zijn meegenomen in de Kennedy analyse, verwachten analisten dat Accenture in de volgende versie van de concurrentieanalyse een grote sprong voorwaarts zal maken.
 
McKinsey, BCG & Bain
Kennedy constateert ook dat de drie grootste strategie adviesbureaus ter wereld – McKinsey, BCG en Bain – terrein aan het verliezen zijn ten opzichte van hun concurrenten. Als gevolg van de gefragmenteerde benadering van Digital Strategy Consulting hebben Mckinsey en Bain te maken met verminderde capaciteiten. De zwakke plek ligt met name bij technologie executie: “McKinsey en Bain zijn minder in staat om de cross-functionele activiteiten, die zo essentieel zijn voor digital strategy, uit te voeren”. BCG scoort beter dan haar twee rivalen, vooral omdat zij recentelijk intern geïnvesteerd heeft in haar ‘Digital Economy’ propositie.
 
* Een overzicht van de 10 factoren en de beschrijving per factor:
 
Digital Strategy Consulting Capabilities