Digitale transformatie nieuwe pijler van Capgemini
Capgemini Consulting kondigt scherpere strategische focus aan op ‘digitale transformatie’.
Capgemini Consulting gaat zijn strategische focus richten op ‘digitale transformatie’ vanuit de overtuiging dat de digitale economie in een nieuwe fase is beland. Naast de al langer bestaande impact op klantbeleving en -kanalen, heeft digitale technologie een diepgaande invloed op alle aspecten van een onderneming, van productiviteit tot het substantieel verbeteren van de manier waarop mensen in een organisatie met elkaar samenwerken. Deze ingrijpende veranderingen zetten CEO’s voor nieuwe transformatie-uitdagingen, ongeacht sector of geografische locatie. Om de diepere betekenis hiervan tot in de haarvaten te bevatten, heeft Capgemini Consulting een partnership voor drie jaar afgesloten met het MIT Center for Digital Business (MIT). Hiermee wordt de strategie verankerd in nieuw onderzoek, gebaseerd op ‘best practices’, voor de ontwikkeling van een eigen perspectief op digitale transformatie in organisaties wereldwijd.
Ton de Jong, CEO van Capgemini Consulting Nederland, zegt: “Digitale transformatie gaat veel verder dan technologie alleen. Het gaat om de impact van digitale technologie op de business, van strategie tot mensen en operatie. Dit gaat bovendien over een nieuwe transformatieagenda voor ondernemingen: zorgen voor een coherente klantbeleving, ondanks de veelheid aan beschikbare kanalen. Het gaat om het nemen van slimmere en betere besluiten op basis van een aanzwellende stroom data. Dit leidt tot open ondernemingen voorzien van sterke banden met klanten en leveranciers en tot een hechtere samenwerking tussen geografisch versnipperde onderdelen.”
Met een vooraanstaande positie op het gebied van business transformatie, een sterk ontwikkeld begrip van de digitale economie en met een rijk technologisch erfgoed, heeft Capgemini Consulting een sterke positie om klanten te ondersteunen bij het realiseren van betere producten, diensten of businessprocessen door middel van digitalisering.
Met deze verscherpte focus op digitale transformatie zal Capgemini Consulting ook zijn huidige internationale netwerk van meer dan 3.600 consultants in Europa, Noord-Amerika, Azië-Pacific en het Midden-Oosten uitbreiden met 1.000 consultants in 2011. In Nederland verwacht het adviesbureau dit jaar meer dan 100 nieuwe consultants te werven.
Voor een periode van drie jaar zal Capgemini Consulting samen met het MIT Center for Digital Business, een gezamenlijke studie uitvoeren op het gebied van digitale transformatie. Hiervoor worden interviews gehouden met bestuurders van 30 toonaangevende bedrijven en organisaties in onder meer de financiële sector, de biotechnologie, de retail en de overheid. Onderzocht zal worden hoe bedrijven omgaan met en voordeel halen uit digitale transformatie en welke processen en ‘best practices’ hierbij relevant zijn. Dit verschaft Capgemini Consulting gedetailleerde marktinformatie voor de eigen experts en uiteindelijk voor zijn klanten.
“De nieuwe digitale economie geeft in toenemende mate vorm aan de manier waarop we zaken doen. Bovendien zal digitale technologie in de toekomst zelfs tot nog meer veranderingen leiden,” aldus Andy McAfee, Principal Research Scientist van het MIT. “De reikwijdte van deze digitale transformatie verschilt evenwel per bedrijf, per regio en zelfs binnen bedrijven. Door te bestuderen hoe bedrijven op dit moment werken, willen we samen met Capgemini Consulting een nieuw perspectief ontwikkelen op de stand van zaken in digitale transformatie, het transformatieproces en hoe organisaties zichzelf kunnen positioneren om in de toekomst hier meer voordeel uit te halen.”