Booz & Company door PwC gerebrand naar Strategy&

03 april 2014 Consultancy.nl

De integratie van Booz & Company binnen PwC is formeel afgerond. Als onderdeel van de integratie wordt Booz & Company gerebrand naar Strategy&. Het nieuwe Strategy& merk zal naar de markt toe als een apart label opereren.

In oktober vorig jaar schudde de strategy consulting markt op zijn grondvesten na de bekendmaking dat Booz & Company werd ingelijfd door accountants- en advieskantoor PwC. Nadat de wereldwijde partners eind december in ruime meerderheid instemden met de transactie werd de overname een feit. Door de acquisitie behoort PwC tot de top-5 spelers op het gebied van strategy & operations advies.

Rebranding van Strategy&

Integratie

Na de overname bevestigden PwC en Booz dat ze zo’n drie maanden nodig zouden hebben om de integratie te voltooien. Een van de belangrijkste beslissingen voor het Booz en PwC partner team was het selecteren van een nieuwe naam voor de gezamelijke unit. Hoewel de meest logische keuze het behoud van het ‘Booz’ merk zou zijn – een van de oudste en meest prestigieuze merken in de markt – was dit niet mogelijk. Na de splitsing van Booz Allen Hamilton kwamen beide nieuwe partijen contractueel overeen dat bij een toekomstige verkoop aan een externe partij de Booz naam zou moeten wijken. Voor ingewijden was het al lang bekend dat gekozen werd voor Strategy& – op 19 februari 2014 registreerde PwC de merknaam ‘Strategy&’ bij diverse trademark instanties.

Strategy&

De keuze voor Strategy& is een logische. Aan de ene kant weerspiegelt het de gedifferentieerde positionering van Booz & Co. ten opzichte van PwC. Booz is een pure-play strategy & operations consultancybureau terwijl PwC een full-service dienstverlener is – door verder te gaan onder een aparte merknaam behoudt het zijn focus op de high-end strategiediensten. “Strategy& staat voor de sterke positie in strategie consultancy die Booz & Company bezit” aldus PwC. Bovendien ligt de naam Strategy& dicht tegen het merk van het onderzoeksinstituut van Booz & Company – strategy+business.

Bovendien liggen er ook praktische redenen aan een aparte entiteit en branding ten grondslag. Tijdens de onderhandelingen benadrukte Booz het belang van het behouden van enige vorm van autonomie binnen PwC, om ervoor te zorgen dat het zich op aspecten als dienstverlening, salarishuis, functie- en salarishuis kan blijven onderscheiden.

"PwC en Strategy& bieden onze klanten in Nederland en wereldwijd praktisch strategisch advies door de combinatie van mensen die de kansen en risico's van implementatie begrijpen en mensen die beschikken over executie expertise en die volledig de strategische context begrijpen", aldus Peter Mensing, Managing Director Europe van Strategy&.

Management Strategy&

Strategy& zal worden geleid door Cesare Mainardi, die de afgelopen twee jaar ook al CEO was van Booz & Company. Tony Poulter, global consulting leader van PwC, zal het bestuur van Strategy& voorzitten. In de Executive Committee van Stategy& zitten 13 leden, waaronder de Nederlander Peter Mensing. Net als bij Booz is hij verantwoordelijk voor de Europese regio.

Cesare Mainardi - Tony Poulter - Peter Mensing - Peter van Mierlo

KPMG en Accenture
Saillant detail is dat het niet veel gescheeld had of Booz & Company zou nu onderdeel zijn van Big4 concurrent KPMG. Booz had al een principe-overeenkomst bereikt met KPMG, maar op het laatste moment schoof PwC echter aan de onderhandelingstafel aan en wist Booz voor zich te winnen met een beter bod. Volgens ingewijden betaalde PwC $1 miljard voor het strategische advieskantoor, wat grofweg overeenkomt met de wereldwijde omzet van Booz. Eerder in het proces voerde Booz ook onderhandelingen met Accenture, deze werden echter na het due diligence proces stopgezet.