Morgens ondertekent Charter Diversiteit: ‘Verschillen maken ons sterker’
Morgens heeft het Charter Diversiteit van de SER ondertekend. Daarmee geeft het adviesbureau verdere invulling aan de vorig jaar opgestelde strategie, waarin stevig wordt ingezet op diversiteit en inclusie. We spraken medeoprichter Frank van Berkel en consultant Jaleesa Goedhoop over de ambities voor de komende jaren.
Zoals de naam al uitdrukt, kijkt Morgens altijd vooruit. Het Leidse adviesbureau helpt organisaties in de zorg, overheid en het onderwijs slagvaardiger te worden, zodat ze altijd klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.
Uiteraard is dat ook voor Morgens zelf essentieel. In dat kader stelde het bureau vorig jaar zijn nieuwe 10-jaars strategie op. Daarin speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke rol, vertelt Frank van Berkel. “We baseren ons beleid op de SDG’s van de VN, en hebben langetermijndoelstellingen geformuleerd rond diversiteit en inclusie.”
“Morgens zet in op vernieuwing”, vult Jaleesa Goedhoop aan. “We geloven dat verschillen ons helpen om morgen beter en sterker te zijn dan vandaag. Daarom werken we hard aan een open en inclusieve cultuur, waarin divers talent tot bloei komt en iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Maar we zijn er nog niet.”
“Verschillende perspectieven, achtergronden, kennis en ervaringen dragen bij aan het realiseren van de doelstellingen van Morgens”, legt ze uit. “Het maakt samenwerken leuker én zorgt ervoor dat we uiteindelijk beter kunnen inspelen op de uitdagingen en behoeften van onze opdrachtgevers.”
Intenties vastleggen
Het ondertekenen van het Charter Diversiteit van de Sociaal Economische Raad (SER) is een van de stappen die Morgens zet om de eigen diversiteit en inclusie verder te bevorderen. “Het is een goede manier om die doelstellingen concreet te maken, intenties vast te leggen en in contact te komen met andere organisaties die hier ook mee aan de slag zijn.”
Met het ondertekenen van de verklaring laten bedrijven zien dat ze diversiteit en inclusie zien als meerwaarde voor hun organisatie. In Nederland ondertekenden tot op heden meer dan 375 organisaties de verklaring. Het overkoepelende Europese netwerk van Diversity Charters telt ruim 12.000 organisaties.
Deze organisaties kunnen van elkaar leren, en krijgen als lid van het netwerk toegang tot bijeenkomsten, webinars en kennisdocumenten waarin wetenschappelijke en praktische kennis wordt uitgewisseld. Ook kunnen ze met vragen over de aanpak van het diversiteit- en inclusiebeleid terecht bij SER Diversiteit in Bedrijf.
“Het netwerk van de SER helpt ons aan kennis en benchmarkgegevens”, aldus Van Berkel. “Het ondertekende charter zorgt voor een stevige commitment aan onze diversiteit- en inclusiedoelstellingen.”
De klant als voorbeeld
Bij diversiteit wordt vaak meteen gedacht aan de man/vrouwverhouding. Daarmee zit het bij Morgens al een tijdje goed, vertelt Goedhoop. “Die is over de hele organisatie al jaren in evenwicht, hier was dus geen verdere actie op nodig.”
“We geloven dat verschillen ons helpen om morgen beter en sterker te zijn dan vandaag.”
Diversiteit kent echter veel meer dimensies. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsvermogen, etnisch-culturele diversiteit, leeftijd en LHBTI+. Al met al ziet Goedhoop daar nog genoeg ruimte voor verbetering. En waar adviesbureaus doorgaans andere organisaties de weg wijzen, kan Morgens volgens haar op dit gebied een voorbeeld nemen aan veel van zijn klanten.
“Diversiteit is de norm, zeker ook bij onze klanten in de publieke sector”, legt ze uit. “In het publieke domein is het belangrijk dat organisaties een afspiegeling zijn van de maatschappij. Dat geldt daarmee ook voor ons als dienstverlener in het publieke domein. Onze klanten zijn op dit moment, zeker als het gaat om diversiteit in culturele achtergrond, nog een stuk diverser dan wij.”
Daarbij benadrukt Van Berkel nogmaals dat diversiteit en inclusie méér is dan een alleen een kwestie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Divers samengestelde teams presteren simpelweg beter. We kijken ernaar uit een open en gelijkwaardig team te hebben dat op zijn best is met een diversiteit aan achtergronden, oriëntaties en kennis.”
Ruimte voor alle medewerkers
Om deze ambitie waar te maken zet Morgens ten eerste in op het recruitmentbeleid. “We hebben onze arbeidsmarktcommunicatie aangepast en helder geformuleerd wat onze intenties zijn”, aldus Van Berkel. “Zo proberen we bewust diverse doelgroepen aan te spreken, zodat iedereen die het leuk lijkt bij ons te komen werken zich ook 100% uitgenodigd voelt om te solliciteren.”
Daarnaast blijft het bureau zich inspannen om ervoor te zorgen dat al die verschillende medewerkers zich volledig thuis voelen en volop kunnen meedraaien in de organisatie. “We streven naar een open en gelijkwaardige cultuur binnen Morgens, waarin ruimte is voor medewerkers met alle achtergronden. Daarom staat diversiteit en inclusie élke teamdag op de agenda”, besluit Goedhoop.