‘An Introduction to Management Consultancy’ krijgt een upgrade
‘An Introduction to Management Consultancy’ heeft een upgrade gekregen. De vernieuwde editie van het boek van de Nederlandse associate professor Marc Baaij biedt consultants, leraren en studenten essentiële en actuele inzichten uit de wereld van management consulting.
Marc Baaij is een bekende naam binnen de Nederlandse managementadviesbranche. Hij is al twee decennia verbonden aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit, waar hij momenteel associate professor is op het gebied van strategisch management.
Als vooraanstaand lid van het Erasmus Research Institute of Management draagt hij ook bij aan onderzoek naar strategisch management en internationaal zakendoen en naast zijn werk voor RSM adviseert hij het management van bedrijven en andere organisaties bij strategieontwikkeling en -uitvoering. In zijn vroegere loopbaan werkte hij enkele jaren voor strategiekantoor Boston Consulting Group (BCG).
Ook is Baaij auteur van meerdere managementboeken. Eén daarvan is ‘An Introduction to Management Consultancy’, dat hij uitbracht in 2014. In het 600-pagina tellende boek werpt Baaij zijn licht op belangrijke managementkennis en -vaardigheden – uiteenlopend van strategie tot verandermanagement, van analyse tot probleemoplossing en van implementatie tot besluitvorming.
Met het boek richtte Baaij zich niet alleen op docenten en studenten, maar ook op aanstormend consultancytalent. Het schetst de belangrijkste vaardigheden om binnen de consultancy te kunnen slagen, en zoomt daarbij in op de belangrijkste leerdoelen en facetten van het vak, om lezers een goed beeld te geven van het ‘hoe’, ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘waarom’ van de adviesbranche. De inhoud wordt daarbij ondersteund door real-life cases en online lesmateriaal.
Het boek werd destijds vol enthousiasme ontvangen binnen de branche. “Ik heb nog nooit zo’n boek over management consulting gezien”, stelde Sander van ’t Noordende, een voormalig bestuurslid bij Accenture. “Dit boek zet een nieuwe standaard, het is zeer grondig en behandelt alle relevante onderwerpen.”
Voortrazende veranderingen
Hoe grondig en uitgebreid het boek ook is, sinds de publicatie van de eerste editie is zoveel gebeurd binnen de adviesbranche én de bredere samenleving dat Baaij besloot dat het tijd was voor een update.
De trends en ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben geleid tot tal van nieuwe inzichten en best practices, onder meer uit de koker van ’s werelds leidende strategiekantoren McKinsey, Bain en Baaijs eigen voormalig werkgever BCG.
Met de vele disrupties van de afgelopen periode (denk aan digitalisering, de coronacrisis en de klimaatcrisis) was het dan ook een logische stap voor Baaij om de inhoud van het boek af te stemmen op alle veranderingen en een tweede, op de actualiteit gestoelde editie van ‘An Introduction to Management Consultancy’ uit te brengen.
Naast de nieuwste ontwikkelingen in de methodologieën van management consulting-organisaties bevat de tweede editie ook tal van nieuwe elementen. Zo biedt het boek een uitgebreid stappenplan voor gestructureerde probleemoplossing, worden moderne methoden als design thinking en agile procesmodellen behandeld en wordt het ontwikkelen en implementeren van moderne oplossingen in meer detail besproken.
‘Onschatbare bron van informatie’
Baaij geeft aan dat de nieuwe editie de nieuwste inzichten koppelt aan zijn decennia aan ervaring op het gebied van strategische management consulting. “Tijdens mijn twintig jaar aan onderzoek in de sector heb ik gewerkt met managers, partners, senior alumni en met veel van ’s werelds meest vooraanstaande adviesbureaus.”
Deze schat aan inzichten zet hij nu in om (beginnende) adviseurs nog beter wegwijs te maken in het complexe vakgebied. “Op basis van mijn ervaring in het trainen van duizenden mensen, en het coachen van honderden projecten, heb ik mijn aanpak verfijnd om die nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van onervaren consultants.”
De nieuwe editie van het boek kan evenals haar voorganger rekenen op veel lof, zowel vanuit academici en docenten als vanuit professionals in het veld.
Volgens Andreas Werr, Professor in Management aan de Stockholm School of Economics, vormen de “gedetailleerde en inzichtelijke presentatie van de toolbox en de probleemoplossende methodes voor de management consultant een onschatbare bron van informatie” voor iedere management consultant in spé.
Anthony Buono, Professor in Management aan Bentley University, stelt dat het boek “even waardevol kan zijn voor professionals die een overstap naar de adviesbranche overwegen als voor nieuwe managers voor wie het werken met consultants een geheel nieuwe ervaring vormt”.