RSM student Paul Ruijs wint duurzaamheidsprijs van KPMG

23 mei 2019 Consultancy.nl

De duurzaamheidsprijs van KPMG is dit jaar gewonnen door Paul Ruijs, student aan de Rotterdam School of Management (RSM). In zijn prijswinnende scriptie spreekt Ruijs over het dilemma waarmee tal van beursgenoteerde bedrijven kampen: veel van dit soort organisaties stuiten op problemen bij het vinden van investeerders die passen bij hun duurzame langetermijnstrategie.

De belangen van investeerders en bedrijven conflicteren regelmatig. Zo zijn langetermijndoelstellingen van een onderneming vaak goed voor de organisatie zelf, beter voor mens, milieu en maatschappij, maar veelal minder interessant voor beleggers, die bij voorkeur op korte termijn rendement willen zien, aldus Paul Ruijs: “Een duurzame strategie vereist per definitie de langetermijnsteun van investeerders, steun die sterk afhankelijk is van de betrokkenheid van aandeelhouders.”

Ruijs vertelt in zijn scriptie dat organisaties in het verleden hun aandeelhouders als een ‘vast gegeven’ hebben beschouwd. Hij stelt dat bedrijven echter in staat zijn om zelf te bepalen met wie ze al dan niet in zee gaan: “Ondernemingen hebben mogelijkheden om invloed uit oefenen op de beleggers die zij aantrekken. Dit kan bijvoorbeeld door de compensatieregeling voor bestuurders te baseren op de financiële en niet-financiële resultaten op de lange termijn, op een goede wijze de strategische horizon te communiceren, gebruik te maken van geïntegreerde verslaggeving, een eerlijke fiscale planning te hanteren en te zorgen dat de diversiteit in het bestuur op orde is.”RSM student Paul Ruijs wint duurzaamheidsprijs van KPMG

Volgens Ruijs kunnen bedrijven aan de hand van deze aanpak geleidelijk aan meer investeerders en beleggers aantrekken, die in toenemende mate zullen denken vanuit waardecreatie op de lange termijn en daardoor duurzaamheidsdoelstellingen niet schuwen. “In 2012 was dit besef nog beperkt. Maar uit cijfers uit 2017 maak ik op dat beleggers en investeerders steeds meer oog hebben voor deze langetermijn-inspanningen van bedrijven.” 

Uit het onderzoek van de RSM-student, waarbinnen 27 multinationals werden geanalyseerd, blijkt dat steeds meer bedrijven hun zoektocht naar investeerders en beleggers inrichten aan de hand van een langetermijndoelstellingen en maatschappelijke verantwoordelijkheid, in plaats van te kiezen voor het snelle geld en kortetermijnambities. “Bedrijven zijn dus in zekere mate in staat hun ‘beleggersbasis’ te beïnvloeden en een gunstigere eigendomsstructuur te creëren. Dit bevordert de duurzame ontwikkeling die nodig is om tot een duurzame en inclusieve economie te komen”, vertelt Ruijs.

De jury van de scriptieprijs – officieel: ‘RSM Sustainability Master Thesis Award’ – heeft de afgelopen jaren een ontwikkeling waargenomen in de belangstelling van studenten voor innovatieve oplossingen die de samenleving verduurzamen, zoals onder andere 3D-printing en circulaire bedrijfsmodellen. “In de wereld van vandaag én de toekomst is voor het traditionele zakendoen geen plaats meer. Recent onderzoek van KPMG onder 300 beursgenoteerde bedrijven toont aan dat bedrijven met een langetermijnoriëntatie beter presteren – zelfs op korte termijn – met 2% hogere omzetgroei en 4% hogere winst”, aldus juryvoorzitter Jerwin Tholen van KPMG. 

Lees ook: Duurzaamheid steeds hoger op agenda van treasury.