RSM-student wint scriptieprijs met innovatief pasvormmodel
Florian Frenken, alumnus van de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen. In zijn prijswinnende scriptie introduceert hij een pasvormmodel waarmee het aantal retourzendingen van kledingstukken drastisch kan worden verminderd.
Online kleren kopen brengt een hoop voordelen met zich mee, zoals gemak en een groter aanbod. Niettemin lopen veel consumenten hierbij al langere tijd aan tegen hetzelfde probleem: past het aangeschafte kledingstuk daadwerkelijk?
Ook Frenken werd enige tijd geleden geconfronteerd met dit probleem, toen hij een product na bezorging aantrok dat niet goed bleek te passen. In plaats van het erbij te laten, ontwikkelde hij – in het kader van zijn scriptie – een model dat op basis van leeftijd, gewicht en lengte vrijwel exact kan bepalen welke maat het beste past.“Momenteel gebruikt iedere kledingleverancier een eigen maattabel die gemaakt is voor een specifieke doelgroep”, vertelt Frenken, die afgelopen jaar aan de RSM cum laude de masteropleiding Business Information Management afrondde. “De juiste maat voor een klant van het ene merk verschilt dan ook vaak aanzienlijk met die van andere merken.”
Bovendien werken merken ook met verschillende methodes om de juiste maat vast te stellen, zoals bijvoorbeeld op basis van taille- of borstomvang. “De consument moet in dat geval dus heel goed op de hoogte zijn van zijn eigen afmetingen om de juiste pasvorm te vinden. Door slechts uit te gaan van leeftijd, gewicht en lengte kan op basis van mijn model met een nauwkeurigheid van enkele millimeters voor ieder merk de juiste maat worden bepaald.”
Beter voor de klant én het milieu
Naast dat het model van Frenken consumenten beter informeert en daardoor bij hen teleurstelling kan voorkomen, draagt het ook bij aan de Parijse klimaatdoelstellingen. Het model kan het hoge aantal retourzendingen dat de kleidingsector al jaren plaagt namelijk drastisch terugdringen.
“Alleen al in de Verenigde Staten zorgen retourzendingen voor zo’n 15 miljoen ton aan extra CO2-uitstoot”, zegt juryvoorzitter Jerwin Tholen, eveneens partner binnen de duurzaamheidspraktijk van KPMG in Nederland. “Er moet dan ook echt iets gebeuren om de ecologische impact van retourzendingen terug te dringen. Het model van Frenken helpt hierbij.”
“Het model is gemakkelijk te implementeren, waardoor de relevantie voor bedrijven in de kledingsector erg hoog is.”
En beter voor kledingretailers
Daarbovenop kunnen kledingretailers met het model van Frenken ook aanzienlijk snijden in hun kosten. Retourzendingen worden in veel gevallen namelijk betaald door deze retailers. En het gaat hier om grote getallen. Zo kent ons land een retourpercentage van 13%, terwijl bijna de helft (44%) daarvan kleding betreft, aldus onderzoeksbureau Kantar TNS.
Tholen geeft aan dat retailers zonder veel moeite gebruik kunnen maken van de innovatie. “Het model is gemakkelijk te implementeren, waardoor de relevantie voor bedrijven in de kledingsector erg hoog is.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Al een aantal jaar reikt KPMG een scriptieprijs uit voor onderzoek dat bijdraagt aan het realiseren van een duurzamere samenleving. “Dat doen wij mede vanuit de True Value-gedachte. Groei van welvaart en welzijn moeten hand in hand gaan”, vertelt Tholen. “Dat betekent dat de wereld die wij achterlaten minstens net zo mooi moet zijn als die we aantroffen.”
In 2018 won Tatjana Mirosnicenko de prijs met haar onderzoek naar hoe online aangekochte dagelijkse boodschappen op een zo duurzaam mogelijke manier bij de klant afgeleverd kunnen worden. Een jaar later schreef Paul Ruijs de prijs op zijn naam met zijn scriptie over hoe multinationals investeerders kunnen vinden die passen bij een duurzame langetermijnstrategie.