Idee voor duurzame bezorging dagelijkse boodschappen wint KPMG-prijs

03 mei 2018 Consultancy.nl

Tatjana Mirosnicenko, afgelopen jaar afgestudeerd in Supply Chain Management aan Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen. Mirosnicenko krijgt de prijs voor de bijdrage die zij met haar onderzoek heeft geleverd aan de manier waarop online gekochte, dagelijks boodschappen op een duurzame manier bij de consument bezorgd kunnen worden.

Jaarlijks reikt KPMG een duurzaamheidsprijs uit voor onderzoek dat bijdraagt aan het realiseren van een meer duurzame samenleving. Jerwin Tholen, Director KPMG Sustainability en voorzitter van de jury: “Dat doen wij mede vanuit de True Value-gedachte. Groei van welvaart en welzijn moeten hand in hand gaan. Dat betekent dat de wereld die wij achterlaten minstens net zo mooi moet zijn als die we aantroffen. Bij alles wat we in Nederland doen moet de missie dan ook zijn dat de verduurzaming in Nederland moet worden versneld door het wegnemen van obstakels.”

KPMG Sustainability

Deze duurzame gedachte wordt onder meer uitgedragen vanuit KPMG Sustainability, de duurzaamheidspraktijk van het advieskantoor. De praktijk ondersteunt opdrachtgevers op het gebied van duurzame supply chains, circulaire economie, impactanalyses, het verminderen van negatieve impact op milieu en maatschappij, CSR-rapportages en duurzame audits. Maar ook intern staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo gaf KPMG bijvoorbeeld de banners die het aan het hoofdkantoor waren opgehangen ter ere van het honderdjarig jubileum in 2017, een tweede leven door deze te recyclen tot tassen. Bovendien werden de duurzame tassen gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

“Het denken in termen van ‘True Value’ van een bedrijf is de toekomst en vraagt om een robuuste analyse, strategie en implementatie daarvan. De impact van een organisatie gaat verder dan de eigen poort. Er liggen grote uitdagingen in de supply chain. Bijvoorbeeld bij de productie van agrarische grondstoffen (sustainable soft commodities)”, aldus KPMG.

Jerwin Tholen en Tatjana Mirosnicenko

Duurzame bezorging boodschappen

De jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG is dit jaar uitgereikt aan Tatjana Mirosnicenko, die in 2017 haar master in Supply Chain Management aan de Rotterdam School of Management (RSM) behaalde. In het kader van haar afstudeerscriptie heeft Mirosnicenko onderzoek gedaan naar hoe online aangekochte dagelijkse boodschappen op een zo duurzaam mogelijke manier bij de klant afgeleverd kunnen worden.

Mironicenko’s idee komt neer op het volgende: door consumenten te stimuleren om van tevoren een door de winkelier gekozen tijdstip te kiezen waarop de producten bezorgd kunnen worden, kan het vervoer aanzienlijk efficiënter en duurzamer plaatsvinden. Door de consument bovendien in staat te stellen zijn ‘groene gedrag’ via sociale media te delen, groeit ook de motivatie bij andere klanten om met deze wijze van bezorging van online boodschappen het milieu te ontzien. “Het idee om consumenten de mogelijkheid te bieden om op de sociale media goede sier te maken met hun keuze voor een ‘groen levertijdstip’ levert alle partijen in de keten voordeel op”, aldus Tholen, die toevoegt: “Mirosnicenko heeft haar idee bovendien in de markt getoetst en hieruit blijkt dat er veel draagvlak voor bestaat. Een goed voorbeeld van een idee dat ook praktisch uitvoerbaar is en bijdraagt aan het realiseren van de milieudoelstellingen.”

De jury, die naast Tholen bestond uit Jan Bom, hoofdredacteur van P+ en Henriette Davelaar, hoofd duurzaamheid bij PGGM, onderscheidde vier duidelijke winstpunten in het idee van Mirosnicenko. Tholen: “Door de bezorging van producten efficiënter uit te voeren kan de transportstroom aanzienlijk worden teruggebracht en de CO2-uitstoot worden verminderd. Bovendien wordt door de inzet van de sociale media duurzaam gedrag gestimuleerd.”

Verder wijst hij erop dat de klantloyaliteit wordt vergroot omdat de consument een goed gevoel heeft bij de mogelijkheid die de supermarkt biedt. “De supermarkt doet goede zaken voor zijn bekendheid en reputatie omdat iedere post op de sociale media bijdraagt aan het merk en het groene imago van het bedrijf.” Ten slotte levert het idee de winkel en de vervoerder aanzienlijke kostenbesparingen op. “Hoewel Tatjana vooral heeft gekeken naar de supermarkten is deze formule geschikt voor een groot aantal online retailers”, aldus Tholen.

Volgens de jury combineerde het onderzoek bovendien een aantal aspecten van de bedrijfsvoering, zoals marketing, IT, de supply chain en de aandacht voor verduurzaming die veel bedrijven hebben. “Aspecten die nauw verbonden zijn. Want het delen van content op de sociale media leidt ertoe dat consumenten kiezen voor een duurzamere bezorging van hun boodschappen die van invloed is op de hoeveelheid transport. Wat haar idee bijzonder maakt, is dat het niet alleen leidt tot minder milieubelasting, maar ook tot minder kosten voor de onderneming”, besluit Tholen.

Mirosnicenko werkt sinds augustus 2017 bij internationaal bouwmaterialenconcern CRH in Dublin, Ierland, waar ze als E-sourcing Analyst aan de slag is gegaan.

Nieuws

Meer nieuws over